• :
  • :
            






 





Przyroda nas inspiruje



Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnię kształtuje

AKTYWIZACJA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH



„ Przyroda nas inspiruje
 i twórczą wyobraźnie kształtuje”

 

PROWADZĄCE:

 

mgr Kinga Borowczak

mgr Hanna Pilarczyk

 

CELE:

 

Celem pracy jest pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że KAŻDY CZŁOWIEK SWOIM ZACHOWANIEM WPŁYWA NA ŚRODOWISKO
I KAŻDY JEST ODPOWIEDZIALNY ZA OBECNY
I PRZYSZŁY STAN ŚRODOWISKA ORAZ JAKOŚĆ ŻYCIA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ.
ROZWIJANIE U DZIECI WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ POPRZEZ KONTAKT Z RÓŻNEGO RODZAJU MATERIAŁAMI PLASTYCZNYMI.

 

Dążyć więc będziemy w pracy z dziećmi do:

·       uświadomienia, że rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna są nadrzędną wartością i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,

·       pobudzanie twórczości artystycznej poprzez działalność na różnego rodzaju materiałach,

·       rozwijania zainteresowań przyrodniczych i propagowanie zachowań proekologicznych,

·       wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka  w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym,

·       wyrażania swoich przeżyć, doświadczeń za pomocą słowa, barwy, dźwięku, ruchu i gestu,

·       podejmowania próby rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

 

 

KLASA I

 

„ KAŻDY MAŁY CHWAT JEST Z PRZYRODĄ ZA PAN BRAT”

 

 
 

LISTA OBECNOŚI

 

ZAJĘCIE PIERWSZE

 

TEMAT:„Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy”

 

 

 Zajęcia organizacyjne:

przedstawienie celów i zadań jakie stoją przed grupą,

poznanie wzajemne uczestników zajęć,

ustalenie kontraktu,

zbiorowe wykonywanie pracy plastycznej „Przyroda wokół nas”,

przygotowanie wizytówek i umieszczenie ich na wykonanej pracy.

 

ZAJĘCIE DRUGIE

 

TEMAT:„Chwat egzamin zdaje i paszport do zielonego lasu dostaje”

 

Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną Nadleśnictwa Wolsztyn „ Bagno Chorzemińskie”

spotkanie z leśniczym,

wędrówka po lesie i obserwacja flory i fauny,

zbieranie okazów przyrodniczych do prac plastycznych,

posiłek przy ognisku,

gry i zabawy na świeżym powietrzu.

 

ZAJĘCIE TRZECIE

 

TEMAT:„Chwat paszport już posiada i o nim opowiada”

 

Relacjonowanie pobytu na ścieżce dydaktycznej Nadleśnictwa Wolsztyn „Bagno Chorzemińskie”:

omawianie przywiezionych darów,

udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielki dotyczące wywiadu z leśniczym,

podział dzieci na grupy, układanie z puzzli obrazu lasu, omawianie powstałego obrazu i kolorowanie go,

nauka piosenki „ O lesie” – improwizacja ruchowa,

wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem przywiezionych okazów.

 

ZAJĘCIE CZWARTE

 

TEMAT:„Chwat ZIEMIĘ WOLSZTYŃSKĄ ZNA I O NIĄ DBA”

 

Rozmowa na temat uroków naszego miasta i okolicy dokumentowana ilustracjami.

Gra dydaktyczna „ Spacerkiem wokół Wolsztyna” – zbieranie kwiatków za prawidłowe odpowiedzi,

Omawianie symboli związanych z naszym miastem,

Wykonywanie pracy plastycznej nawołującej do ochrony naszej okolicy.

 

ZAJĘCIE PIĄTE

 

TEMAT:„Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce”

 

Wyjaśnienie pojęć ekologia – ekolog – recykling,

Wyróżnianie i pogadanka nt. pozytywnych i negatywnych zachowań ludzi w stosunku do środowiska,

Ø   Co możemy zrobić, aby pomóc naszej planecie?,

Projektowanie ekologicznej torby na zakupy.

 

ZAJĘCIE SZÓSTE

 

TEMAT:„ZIMĄ ZWIERZĘTA CIĘŻKO MAJĄ WIĘC CHWATY IM POMAGAJĄ”

 

Improwizacje ruchowe przy muzyce, naśladowanie zwierząt, roślin itp.

Tworzenie pająka przy użyciu gazet i rajstop – praca zespołowa,

Rozmowa na temat nadchodzącej zimy i związanej z nią potrzeba pomocy zwierzetom,

Wykonywanie karmników dla ptaków z materiałów odpadowych ( butelki plastikowe i tacki styropianowe)

 

ZAJĘCIE SIÓDME

 

TEMAT:„CHWATY NA ŚWIĘTA CZEKAJĄ, ALE O PREZENTACH DLA INNYCH TEŻ PAMIETAJĄ”  

 

 

Wykonywanie upominków świątecznych z użyciem materiałów przyrodniczych,

Nauka piosenki „ Dziadzio Mikołaj”,

Mikołaj – praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem rolek po papierze

 

ZAJĘCIE ÓSME

 

TEMAT:„CHWATY JUŻ PRZYRODĘ ZNAJĄ I WYSTAWĘ URZĄDZAJĄ”

 

Zajęcia podsumowujące dwumiesięczną pracę – tworzenie wystawy prac koła,

Wykonywanie kartki świątecznej z materiałów odpadowych i papierniczych,

Składanie życzeń i dzielenie się opłatkiem,

Wręczenie uczestnikom koła pamiątkowego tablo i upominków.

 

 

KLASA II

 

„ DRZEWO  MÓJ  PRZYJACIEL”

 

 

ZAJĘCIE PIERWSZE

 

TEMAT: „ Przyjaciele drzew”

 

Zajęcia organizacyjne:

przedstawienie celów i zadań jakie stoją przed grupą,

poznanie wzajemne uczestników zajęć,

ustalenie kontraktu,

zbiorowe wykonywanie pracy plastycznej – drzewa, z odbitych w farbie, dziecięcych dłoni,

tworzenie wizytówek.

 

 

ZAJĘCIE DRUGIE

 

TEMAT: „Wycieczka na BAGNO CHORZEMIŃSKIE ”

 

Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną Nadleśnictwa Wolsztyn „ Bagno Chorzemińskie”

spotkanie z leśniczym,

wędrówka po lesie i obserwacja flory i fauny,

wykonywanie przygotowanych kart pracy mających na celu obserwację wybranego drzewa,

zbieranie materiałów niezbędnych do wykonania albumu „ Moje drzewo”

posiłek przy ognisku,

gry i zabawy na świeżym powietrzu.

 

 

ZAJĘCIE TRZECIE

 

TEMAT: Album „ Moje drzewo”

 

Relacjonowanie pobytu na ścieżce dydaktycznej Nadleśnictwa Wolsztyn „Bagno Chorzemińskie”:

udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielki dotyczące wywiadu z leśniczym,

omawianie wykonanych kart pracy- przedstawianie swoich drzew,

nauka piosenki „ Rozśpiewany las ” – improwizacja ruchowa poszczególnych drzew

 wykonywanie albumu „ Moje drzewo”.

 

 

ZAJĘCIE CZWARTE

 

TEMAT: „Poznajemy drzewa naszych lasów”

 

Utrwalenie piosenki „ Rozśpiewany las” połączony z improwizacją ruchową,

Realizacja zeszytu edukacyjnego „ Drzewa naszych lasów” – leśnicy młodzieży,

Wykorzystanie przekalkowanych elementów do uatrakcyjnienia swojego albumu,

Wykonanie okładki do albumu – papieroplastyka.

 

ZAJĘCIE PIĄTE

 

TEMAT: „LAS JAKO BOGACTWO NATURALNE”

 

 

Rozmowa na temat lasów obrazowana ilustracjami i pozycjami książkowymi,

Funkcje i typy lasów,

Omawianie składu gatunkowego lasów,

Wykonywanie pracy plastycznej – LAS W AKWARELI,

Wykonywanie drzewka szczęścia z drutu i koralików.

 

 

SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
 W RAMACH PROGRAMU
AKTYWIZACJA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
 I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

 

Zajęcia prowadzone były w Szkole Podstawowej nr 5 w Wolsztynie,  na podstawie umowy 99/08 z dnia 22 października 2008r. przez Kingę Borowczak
 i Hannę Pilarczyk w ramach kółka ekologicznio – przyrodniczego „ Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnie kształtuje”. Wzięło w nich udział 48. dzieci.

Zajęcia odbywały się trzy razy w tygodniu w wymiarze 2 godzin od 27 października do 17 grudnia 2008 r.
W poniedziałki spotykały się klasy I realizując hasło „ Każdy mały chwat jest z przyroda za pan brat” w ramach następującej tematyki:

Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy.

* Zajęcia organizacyjne, integracja grupy, wykonywanie wizytówki.

Chwat egzaminy zdaje i „PASZPORT TO ZIELONEGO LASU DOSTAJE”

* plenerowe działania artystyczne w lesie.

Chwat paszport już posiada i o nim opowiada.

* przedstawianie środkami plastycznymi relacji z wizyty w lesie.

Chwat Ziemię Wolsztyńską zna i o nią dba.

* wykonywanie plakatu nawołującego do ochrony przyrody.

 Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce.

* wykonywanie ekologicznej torby na zakupy.

Zimą zwierzęta ciężko mają więc chwaty im pomagają.

* przygotowanie karmników dla ptaków i umieszczenie ich w otoczeniu szkoły.

 Chwaty na święta czekają, ale o prezentach dla innych też pamiętają.

* przygotowywanie upominków i kartek świątecznych.

Chwaty już przyrodę znają i wystawę urządzają.

* Podsumowanie zajęć,wystawa prac i osiągnięć zespołu.

 

 

Wtorek przeznaczony był dla klas drugich zajmujących się tematem „ Drzewo mój przyjaciel” realizujących następujące tematy:

Przyjaciele drzew.

*Organizacja zajęć, integracja grupy, zawarcie kontraktu, wykonywanie swojej  wizytówki.

Wycieczka na ŚCIEŻKĘ DYDAKTYCZNĄ NADLEŚNICTWA WOLSZTYN „Bagno Chorzemińskie”

* realizacja zadań i zbieranie materiałów niezbędnych do stworzenia albumu „Moje drzewo”.

Albumu „ MOJE DRZEWO”

*Tworzenie albumu drzewa w oparciu o materiały i obserwacje poczynione podczas wycieczki.

 Poznajemy drzewa naszych lasów

* realizacja zeszytów edukacyjnych „Drzewa naszych lasów” – kalkowanie i odrysowywanie przedstawionych elementów roślin.

 Lasy jako bogactwo naturalne.

* funkcje i typy lasów, skład gatunkowy, malowanie lasu- obrazy.

Drzewa w różnych porach roku.

* przedstawianie za drzew w różnych porach roku – colage.

Choinka – DRZEWKO BOŻONARODZENIOWE.

* ozdoby choinkowe z róznorakich materiałow.

Las w prezentacji multimedialnej.

*prezentacja przed społecznością szkolną dokonań zespołu.

 

W środę spotykały się klasy trzecie zgłębiające zagadnienie „ Woda kolebką i źródłem życia” i realizując następujące tematy:

Ø      Tworzymy mapę skojarzeń do tematu „WODA”.

* Wykonywanie mapy w formie plakatu. Planowanie pracy.

Ø      Wycieczka- BAGNO CHORZEMIŃSKIE.

* Poznanie fauny i flory bagna- wykonywanie zdjęć   i opisów okazów na podstawie obserwacji bezpośredniej.

Ø      Wykonanie albumów dotyczących roślinności i zwierząt BAGNA CHORZEMIŃSKIEGO.

Ø      Poznajemy różne zbiorniki wodne.

*  Badanie właściwości słonej wody-eksperyment. Znaczenie wód stojących i płynących.

Ø      Odkrywamy tajemnice podwodnego świata mórz i oceanów.

* Wykonanie prac techniką collage.

Ø      Obieg wody w przyrodzie.

* Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wody. Wykonanie plakatu nawołującego do oszczędzania wody.

Ø      Poznanie tajemnic wody.

* Stany skupienia, parowania, rozpuszczalności w niej różnych  substancji poprzez doświadczenia i eksperymenty.

Przygotowanie prezentacji w PowerPoint będącej podsumowaniem zdobytych wiadomości i umiejętności w czasie realizacji programu. Przekazanie płyty CD    z prezentacją do biblioteki szkolnej.

 

Celem pracy była pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że KAŻDY CZŁOWIEK SWOIM ZACHOWANIEM WPŁYWA NA ŚRODOWISKO I KAŻDY JEST ODPOWIEDZIALNY ZA OBECNY I PRZYSZŁY STAN ŚRODOWISKA I JAKOŚĆ ŻYCIA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ ORAZ ROZWIJANIE U DZIECI WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ POPRZEZ KONTAKT Z RÓŻNEGO RODZAJU MATERIAŁAMI PLASTYCZNYMI.

Założone cele zostały w pełni osiągnięte.
Dostrzegłyśmy ogromne zainteresowanie tego typu zajęciami zarówno ze strony dzieci, jak ich rodziców, szczególnie klas pierwszych. Z pewnością ogromne znaczenie miły tu materiały na których
i z którymi pracowały dzieci – druty, korale, kora, karbownice do papieru, dziurkacze, farby akrylowe - to tylko niektóre z nich. Większość rodziców nie stać finansowo, aby umożliwić dziecku tak wieloraką działalność artystyczną.  Prace opierały się również na materiałach odpadowych – zgodnie z założeniem koła. Wkonywaliśmy więc karmniki dla ptaków z plastikowych butelek i styropianowych tacek, okładki do albumów z makulatury itp.

Nasze poczynani można było śledzić na stronie internetowej szkoły.

Dwumiesięczny kontakt z naszymi podopiecznymi bardzo nas do siebie zbliżył i dał wymierne efekty dlatego też prawdopodobnie będziemy kontynuować nasze spotkania aby nie zaprzepaścić rozpalonej w dzieciach weny twórczej i radości tworzenia.

 

Sprawozdanie merytoryczne

 

    Tytuł programu:„ Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnie kształtuje”- kółko ekologiczno- artystyczne.

 

    Realizator programu: Hanna Pilarczyk, Kinga Borowczak, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 5 w Wolsztynie

 

    Termin realizacji:od 27 października do 17 grudnia 2008r.

     
    Zakres podejmowanych działań w ramach programu:

Celem pracy była pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że każdy człowiek swoim zachowaniem wpływa na środowisko i każdy jest odpowiedzialny za obecny i przyszły stan środowiska oraz jakość życia przyszłych pokoleń. Rozwijanie u dzieci wyobraźni twórczej poprzez kontakt z różnego rodzaju materiałami plastycznymi

 

 

Dążyłyśmy więc  w pracy z dziećmi do:

    uświadomienia, że rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna są nadrzędną wartością i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,
    pobudzanie twórczości artystycznej poprzez działalność na różnego rodzaju materiałach,
    rozwijania zainteresowań przyrodniczych i propagowanie zachowań proekologicznych,
    wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka  w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym,
    wyrażania swoich przeżyć, doświadczeń za pomocą słowa, barwy, dźwięku, ruchu
     i gestu,
    podejmowania próby rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

 

 

5.      Opis realizacji programu

 

W zajęciach wzięło udział 48. dzieci, a odbywały się one trzy razy w tygodniu w wymiarze 2 godzin

W poniedziałki spotykały się klasy I realizując hasło „ Każdy mały chwat jest z przyroda za pan brat” w ramach następującej tematyki:

 Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy.

* Zajęcia organizacyjne, integracja grupy, wykonywanie wizytówki.

Chwat egzaminy zdaje i „PASZPORT TO ZIELONEGO LASU DOSTAJE”

* plenerowe działania artystyczne w lesie.

Chwat paszport już posiada i o nim opowiada.

* przedstawianie środkami plastycznymi relacji z wizyty w lesie.

Chwat Ziemię Wolsztyńską zna i o nią dba.

* wykonywanie plakatu nawołującego do ochrony przyrody.

Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce.

* wykonywanie ekologicznej torby na zakupy.

Zimą zwierzęta ciężko mają więc chwaty im pomagają.

* przygotowanie karmników dla ptaków i umieszczenie ich w otoczeniu szkoły.

Chwaty na święta czekają, ale o prezentach dla innych też pamiętają.

* przygotowywanie upominków i kartek świątecznych.

Chwaty już przyrodę znają i wystawę urządzają.

* Podsumowanie zajęć,wystawa prac i osiągnięć zespołu.

 

 

Wtorek przeznaczony był dla klas drugich zajmujących się tematem „ Drzewo mój przyjaciel” realizujących następujące tematy:

Przyjaciele drzew.

*Organizacja zajęć, integracja grupy, zawarcie kontraktu, wykonywanie swojej  wizytówki.

Wycieczka na ŚCIEŻKĘ DYDAKTYCZNĄ NADLEŚNICTWA WOLSZTYN „Bagno Chorzemińskie”

* realizacja zadań i zbieranie materiałów niezbędnych do stworzenia albumu „Moje drzewo”.

Albumu „ MOJE DRZEWO”

*Tworzenie albumu drzewa w oparciu o materiały i obserwacje poczynione podczas wycieczki.

Poznajemy drzewa naszych lasów

* realizacja zeszytów edukacyjnych „Drzewa naszych lasów” – kalkowanie i odrysowywanie przedstawionych elementów roślin.

Lasy jako bogactwo naturalne.

* funkcje i typy lasów, skład gatunkowy, malowanie lasu- obrazy.

Drzewa w różnych porach roku.

* przedstawianie za drzew w różnych porach roku – colage.

Choinka – DRZEWKO BOŻONARODZENIOWE.

* ozdoby choinkowe z różnorakich materiałów.

Las w prezentacji multimedialnej.

*prezentacja przed społecznością szkolną dokonań zespołu.

 

W środę spotykały się klasy trzecie zgłębiające zagadnienie „ Woda kolebką i źródłem życia” i realizując następujące tematy:

Ø      Tworzymy mapę skojarzeń do tematu „WODA”.

* Wykonywanie mapy w formie plakatu. Planowanie pracy.

Ø      Wycieczka- BAGNO CHORZEMIŃSKIE.

* Poznanie fauny i flory bagna- wykonywanie zdjęć   i opisów okazów na podstawie obserwacji bezpośredniej.

Ø      Wykonanie albumów dotyczących roślinności i zwierząt BAGNA CHORZEMIŃSKIEGO.

Ø      Poznajemy różne zbiorniki wodne.

*  Badanie właściwości słonej wody-eksperyment. Znaczenie wód stojących
 i płynących.

Ø      Odkrywamy tajemnice podwodnego świata mórz i oceanów.

* Wykonanie prac techniką collage.

Ø      Obieg wody w przyrodzie.

* Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wody. Wykonanie plakatu nawołującego do oszczędzania wody.

Ø      Poznanie tajemnic wody.

* Stany skupienia, parowania, rozpuszczalności w niej różnych  substancji poprzez doświadczenia i eksperymenty.

Przygotowanie prezentacji w PowerPoint będącej podsumowaniem zdobytych wiadomości i umiejętności w czasie realizacji programu. Przekazanie płyty CD
  z prezentacją do biblioteki szkolnej.

 

6.      Wnioski i propozycje


Założone cele zostały w pełni osiągnięte. Dostrzegłyśmy ogromne zainteresowanie tego typu zajęciami zarówno ze strony dzieci, jak ich rodziców, szczególnie klas pierwszych.
Z pewnością ogromne znaczenie miły tu materiały na których
i z którymi pracowały dzieci – druty, korale, kora, karbownice do papieru, dziurkacze, farby akrylowe - to tylko niektóre z nich. Większość rodziców nie stać finansowo, aby umożliwić dziecku tak wieloraką działalność artystyczną.  Prace opierały się również na materiałach odpadowych – zgodnie z założeniem koła. Wykonywaliśmy więc karmniki dla ptaków
z plastikowych butelek i styropianowych tacek, okładki do albumów
z makulatury itp.Nasze poczynani można było śledzić na stronie internetowej szkoły.

Dwumiesięczny kontakt z naszymi podopiecznymi bardzo nas do siebie zbliżył i dał wymierne efekty dlatego też prawdopodobnie będziemy kontynuować nasze spotkania aby nie zaprzepaścić rozpalonej w dzieciach weny twórczej i radości tworzenia.

W przyszłości wskazane byłoby aby termin realizacji zajęć był dłuższy i obejmował semestr lub cały rok szkolny.

 

Podpis i pieczęć osoby upoważnionej

do składania sprawozdania

 

 

Wolsztyn, 18 grudnia 2008r

Szkoła Podstawowa nr 5
w Wolsztynie
ul. Żegockiego 26
64-200 Wolsztyn
tel. 68 384 21 58

Formularz kontaktowy
Osób online: 1
stat4u

Szkoła Podstawowa nr 5 w Wolsztynie www.sp5wolsztyn.pl 2015 - 2024.
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach,
pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia" .