Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnię kształtuje
AKTYWIZACJA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
„ Przyroda nas inspiruje
i twórczą wyobraźnie kształtuje”
PROWADZĄCE:
mgr Kinga Borowczak
mgr Hanna Pilarczyk
CELE:
Celem pracy jest pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że KAŻDY CZŁOWIEK SWOIM ZACHOWANIEM WPŁYWA NA ŚRODOWISKO
I KAŻDY JEST ODPOWIEDZIALNY ZA OBECNY
I PRZYSZŁY STAN ŚRODOWISKA ORAZ JAKOŚĆ ŻYCIA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ.
ROZWIJANIE U DZIECI WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ POPRZEZ KONTAKT Z RÓŻNEGO RODZAJU MATERIAŁAMI PLASTYCZNYMI.
Dążyć więc będziemy w pracy z dziećmi do:
· uświadomienia, że rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna są nadrzędną wartością i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,
· pobudzanie twórczości artystycznej poprzez działalność na różnego rodzaju materiałach,
· rozwijania zainteresowań przyrodniczych i propagowanie zachowań proekologicznych,
· wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym,
· wyrażania swoich przeżyć, doświadczeń za pomocą słowa, barwy, dźwięku, ruchu i gestu,
· podejmowania próby rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
KLASA I
„ KAŻDY MAŁY CHWAT JEST Z PRZYRODĄ ZA PAN BRAT”
LISTA OBECNOŚI
ZAJĘCIE PIERWSZE
TEMAT:„Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy”
Zajęcia organizacyjne:
przedstawienie celów i zadań jakie stoją przed grupą,
poznanie wzajemne uczestników zajęć,
ustalenie kontraktu,
zbiorowe wykonywanie pracy plastycznej „Przyroda wokół nas”,
przygotowanie wizytówek i umieszczenie ich na wykonanej pracy.
ZAJĘCIE DRUGIE
TEMAT:„Chwat egzamin zdaje i paszport do zielonego lasu dostaje”
Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną Nadleśnictwa Wolsztyn „ Bagno Chorzemińskie”
spotkanie z leśniczym,
wędrówka po lesie i obserwacja flory i fauny,
zbieranie okazów przyrodniczych do prac plastycznych,
posiłek przy ognisku,
gry i zabawy na świeżym powietrzu.
ZAJĘCIE TRZECIE
TEMAT:„Chwat paszport już posiada i o nim opowiada”
Relacjonowanie pobytu na ścieżce dydaktycznej Nadleśnictwa Wolsztyn „Bagno Chorzemińskie”:
omawianie przywiezionych darów,
udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielki dotyczące wywiadu z leśniczym,
podział dzieci na grupy, układanie z puzzli obrazu lasu, omawianie powstałego obrazu i kolorowanie go,
nauka piosenki „ O lesie” – improwizacja ruchowa,
wykonywanie prac plastycznych z wykorzystaniem przywiezionych okazów.
ZAJĘCIE CZWARTE
TEMAT:„Chwat ZIEMIĘ WOLSZTYŃSKĄ ZNA I O NIĄ DBA”
Rozmowa na temat uroków naszego miasta i okolicy dokumentowana ilustracjami.
Gra dydaktyczna „ Spacerkiem wokół Wolsztyna” – zbieranie kwiatków za prawidłowe odpowiedzi,
Omawianie symboli związanych z naszym miastem,
Wykonywanie pracy plastycznej nawołującej do ochrony naszej okolicy.
ZAJĘCIE PIĄTE
TEMAT:„Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce”
Wyjaśnienie pojęć ekologia – ekolog – recykling,
Wyróżnianie i pogadanka nt. pozytywnych i negatywnych zachowań ludzi w stosunku do środowiska,
Ø Co możemy zrobić, aby pomóc naszej planecie?,
Projektowanie ekologicznej torby na zakupy.
ZAJĘCIE SZÓSTE
TEMAT:„ZIMĄ ZWIERZĘTA CIĘŻKO MAJĄ WIĘC CHWATY IM POMAGAJĄ”
Improwizacje ruchowe przy muzyce, naśladowanie zwierząt, roślin itp.
Tworzenie pająka przy użyciu gazet i rajstop – praca zespołowa,
Rozmowa na temat nadchodzącej zimy i związanej z nią potrzeba pomocy zwierzetom,
Wykonywanie karmników dla ptaków z materiałów odpadowych ( butelki plastikowe i tacki styropianowe)
ZAJĘCIE SIÓDME
TEMAT:„CHWATY NA ŚWIĘTA CZEKAJĄ, ALE O PREZENTACH DLA INNYCH TEŻ PAMIETAJĄ”
Wykonywanie upominków świątecznych z użyciem materiałów przyrodniczych,
Nauka piosenki „ Dziadzio Mikołaj”,
Mikołaj – praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem rolek po papierze
ZAJĘCIE ÓSME
TEMAT:„CHWATY JUŻ PRZYRODĘ ZNAJĄ I WYSTAWĘ URZĄDZAJĄ”
Zajęcia podsumowujące dwumiesięczną pracę – tworzenie wystawy prac koła,
Wykonywanie kartki świątecznej z materiałów odpadowych i papierniczych,
Składanie życzeń i dzielenie się opłatkiem,
Wręczenie uczestnikom koła pamiątkowego tablo i upominków.
KLASA II
„ DRZEWO MÓJ PRZYJACIEL”
ZAJĘCIE PIERWSZE
TEMAT: „ Przyjaciele drzew”
Zajęcia organizacyjne:
przedstawienie celów i zadań jakie stoją przed grupą,
poznanie wzajemne uczestników zajęć,
ustalenie kontraktu,
zbiorowe wykonywanie pracy plastycznej – drzewa, z odbitych w farbie, dziecięcych dłoni,
tworzenie wizytówek.
ZAJĘCIE DRUGIE
TEMAT: „Wycieczka na BAGNO CHORZEMIŃSKIE ”
Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną Nadleśnictwa Wolsztyn „ Bagno Chorzemińskie”
spotkanie z leśniczym,
wędrówka po lesie i obserwacja flory i fauny,
wykonywanie przygotowanych kart pracy mających na celu obserwację wybranego drzewa,
zbieranie materiałów niezbędnych do wykonania albumu „ Moje drzewo”
posiłek przy ognisku,
gry i zabawy na świeżym powietrzu.
ZAJĘCIE TRZECIE
TEMAT: Album „ Moje drzewo”
Relacjonowanie pobytu na ścieżce dydaktycznej Nadleśnictwa Wolsztyn „Bagno Chorzemińskie”:
udzielanie odpowiedzi na pytania nauczycielki dotyczące wywiadu z leśniczym,
omawianie wykonanych kart pracy- przedstawianie swoich drzew,
nauka piosenki „ Rozśpiewany las ” – improwizacja ruchowa poszczególnych drzew
wykonywanie albumu „ Moje drzewo”.
ZAJĘCIE CZWARTE
TEMAT: „Poznajemy drzewa naszych lasów”
Utrwalenie piosenki „ Rozśpiewany las” połączony z improwizacją ruchową,
Realizacja zeszytu edukacyjnego „ Drzewa naszych lasów” – leśnicy młodzieży,
Wykorzystanie przekalkowanych elementów do uatrakcyjnienia swojego albumu,
Wykonanie okładki do albumu – papieroplastyka.
ZAJĘCIE PIĄTE
TEMAT: „LAS JAKO BOGACTWO NATURALNE”
Rozmowa na temat lasów obrazowana ilustracjami i pozycjami książkowymi,
Funkcje i typy lasów,
Omawianie składu gatunkowego lasów,
Wykonywanie pracy plastycznej – LAS W AKWARELI,
Wykonywanie drzewka szczęścia z drutu i koralików.
SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
W RAMACH PROGRAMU
AKTYWIZACJA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Zajęcia prowadzone były w Szkole Podstawowej nr 5 w Wolsztynie, na podstawie umowy 99/08 z dnia 22 października 2008r. przez Kingę Borowczak
i Hannę Pilarczyk w ramach kółka ekologicznio – przyrodniczego „ Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnie kształtuje”. Wzięło w nich udział 48. dzieci.
Zajęcia odbywały się trzy razy w tygodniu w wymiarze 2 godzin od 27 października do 17 grudnia 2008 r.
W poniedziałki spotykały się klasy I realizując hasło „ Każdy mały chwat jest z przyroda za pan brat” w ramach następującej tematyki:
Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy.
* Zajęcia organizacyjne, integracja grupy, wykonywanie wizytówki.
Chwat egzaminy zdaje i „PASZPORT TO ZIELONEGO LASU DOSTAJE”
* plenerowe działania artystyczne w lesie.
Chwat paszport już posiada i o nim opowiada.
* przedstawianie środkami plastycznymi relacji z wizyty w lesie.
Chwat Ziemię Wolsztyńską zna i o nią dba.
* wykonywanie plakatu nawołującego do ochrony przyrody.
Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce.
* wykonywanie ekologicznej torby na zakupy.
Zimą zwierzęta ciężko mają więc chwaty im pomagają.
* przygotowanie karmników dla ptaków i umieszczenie ich w otoczeniu szkoły.
Chwaty na święta czekają, ale o prezentach dla innych też pamiętają.
* przygotowywanie upominków i kartek świątecznych.
Chwaty już przyrodę znają i wystawę urządzają.
* Podsumowanie zajęć,wystawa prac i osiągnięć zespołu.
Wtorek przeznaczony był dla klas drugich zajmujących się tematem „ Drzewo mój przyjaciel” realizujących następujące tematy:
Przyjaciele drzew.
*Organizacja zajęć, integracja grupy, zawarcie kontraktu, wykonywanie swojej wizytówki.
Wycieczka na ŚCIEŻKĘ DYDAKTYCZNĄ NADLEŚNICTWA WOLSZTYN „Bagno Chorzemińskie”
* realizacja zadań i zbieranie materiałów niezbędnych do stworzenia albumu „Moje drzewo”.
Albumu „ MOJE DRZEWO”
*Tworzenie albumu drzewa w oparciu o materiały i obserwacje poczynione podczas wycieczki.
Poznajemy drzewa naszych lasów
* realizacja zeszytów edukacyjnych „Drzewa naszych lasów” – kalkowanie i odrysowywanie przedstawionych elementów roślin.
Lasy jako bogactwo naturalne.
* funkcje i typy lasów, skład gatunkowy, malowanie lasu- obrazy.
Drzewa w różnych porach roku.
* przedstawianie za drzew w różnych porach roku – colage.
Choinka – DRZEWKO BOŻONARODZENIOWE.
* ozdoby choinkowe z róznorakich materiałow.
Las w prezentacji multimedialnej.
*prezentacja przed społecznością szkolną dokonań zespołu.
W środę spotykały się klasy trzecie zgłębiające zagadnienie „ Woda kolebką i źródłem życia” i realizując następujące tematy:
Ø Tworzymy mapę skojarzeń do tematu „WODA”.
* Wykonywanie mapy w formie plakatu. Planowanie pracy.
Ø Wycieczka- BAGNO CHORZEMIŃSKIE.
* Poznanie fauny i flory bagna- wykonywanie zdjęć i opisów okazów na podstawie obserwacji bezpośredniej.
Ø Wykonanie albumów dotyczących roślinności i zwierząt BAGNA CHORZEMIŃSKIEGO.
Ø Poznajemy różne zbiorniki wodne.
* Badanie właściwości słonej wody-eksperyment. Znaczenie wód stojących i płynących.
Ø Odkrywamy tajemnice podwodnego świata mórz i oceanów.
* Wykonanie prac techniką collage.
Ø Obieg wody w przyrodzie.
* Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wody. Wykonanie plakatu nawołującego do oszczędzania wody.
Ø Poznanie tajemnic wody.
* Stany skupienia, parowania, rozpuszczalności w niej różnych substancji poprzez doświadczenia i eksperymenty.
Przygotowanie prezentacji w PowerPoint będącej podsumowaniem zdobytych wiadomości i umiejętności w czasie realizacji programu. Przekazanie płyty CD z prezentacją do biblioteki szkolnej.
Celem pracy była pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że KAŻDY CZŁOWIEK SWOIM ZACHOWANIEM WPŁYWA NA ŚRODOWISKO I KAŻDY JEST ODPOWIEDZIALNY ZA OBECNY I PRZYSZŁY STAN ŚRODOWISKA I JAKOŚĆ ŻYCIA PRZYSZŁYCH POKOLEŃ ORAZ ROZWIJANIE U DZIECI WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ POPRZEZ KONTAKT Z RÓŻNEGO RODZAJU MATERIAŁAMI PLASTYCZNYMI.
Założone cele zostały w pełni osiągnięte.
Dostrzegłyśmy ogromne zainteresowanie tego typu zajęciami zarówno ze strony dzieci, jak ich rodziców, szczególnie klas pierwszych. Z pewnością ogromne znaczenie miły tu materiały na których
i z którymi pracowały dzieci – druty, korale, kora, karbownice do papieru, dziurkacze, farby akrylowe - to tylko niektóre z nich. Większość rodziców nie stać finansowo, aby umożliwić dziecku tak wieloraką działalność artystyczną. Prace opierały się również na materiałach odpadowych – zgodnie z założeniem koła. Wkonywaliśmy więc karmniki dla ptaków z plastikowych butelek i styropianowych tacek, okładki do albumów z makulatury itp.
Nasze poczynani można było śledzić na stronie internetowej szkoły.
Dwumiesięczny kontakt z naszymi podopiecznymi bardzo nas do siebie zbliżył i dał wymierne efekty dlatego też prawdopodobnie będziemy kontynuować nasze spotkania aby nie zaprzepaścić rozpalonej w dzieciach weny twórczej i radości tworzenia.
Sprawozdanie merytoryczne
Tytuł programu:„ Przyroda nas inspiruje i twórczą wyobraźnie kształtuje”- kółko ekologiczno- artystyczne.
Realizator programu: Hanna Pilarczyk, Kinga Borowczak, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 5 w Wolsztynie
Termin realizacji:od 27 października do 17 grudnia 2008r.
Zakres podejmowanych działań w ramach programu:
Celem pracy była pomoc uczniom w uzyskaniu przekonania, że każdy człowiek swoim zachowaniem wpływa na środowisko i każdy jest odpowiedzialny za obecny i przyszły stan środowiska oraz jakość życia przyszłych pokoleń. Rozwijanie u dzieci wyobraźni twórczej poprzez kontakt z różnego rodzaju materiałami plastycznymi
Dążyłyśmy więc w pracy z dziećmi do:
uświadomienia, że rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna są nadrzędną wartością i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,
pobudzanie twórczości artystycznej poprzez działalność na różnego rodzaju materiałach,
rozwijania zainteresowań przyrodniczych i propagowanie zachowań proekologicznych,
wspomagania indywidualnego rozwoju każdego dziecka w oparciu o współpracę ze środowiskiem lokalnym,
wyrażania swoich przeżyć, doświadczeń za pomocą słowa, barwy, dźwięku, ruchu
i gestu,
podejmowania próby rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
5. Opis realizacji programu
W zajęciach wzięło udział 48. dzieci, a odbywały się one trzy razy w tygodniu w wymiarze 2 godzin
W poniedziałki spotykały się klasy I realizując hasło „ Każdy mały chwat jest z przyroda za pan brat” w ramach następującej tematyki:
Chwatów witamy i o zajęciach opowiadamy.
* Zajęcia organizacyjne, integracja grupy, wykonywanie wizytówki.
Chwat egzaminy zdaje i „PASZPORT TO ZIELONEGO LASU DOSTAJE”
* plenerowe działania artystyczne w lesie.
Chwat paszport już posiada i o nim opowiada.
* przedstawianie środkami plastycznymi relacji z wizyty w lesie.
Chwat Ziemię Wolsztyńską zna i o nią dba.
* wykonywanie plakatu nawołującego do ochrony przyrody.
Chwat zwyczaje zmienia swe, bo ekologiem być chce.
* wykonywanie ekologicznej torby na zakupy.
Zimą zwierzęta ciężko mają więc chwaty im pomagają.
* przygotowanie karmników dla ptaków i umieszczenie ich w otoczeniu szkoły.
Chwaty na święta czekają, ale o prezentach dla innych też pamiętają.
* przygotowywanie upominków i kartek świątecznych.
Chwaty już przyrodę znają i wystawę urządzają.
* Podsumowanie zajęć,wystawa prac i osiągnięć zespołu.
Wtorek przeznaczony był dla klas drugich zajmujących się tematem „ Drzewo mój przyjaciel” realizujących następujące tematy:
Przyjaciele drzew.
*Organizacja zajęć, integracja grupy, zawarcie kontraktu, wykonywanie swojej wizytówki.
Wycieczka na ŚCIEŻKĘ DYDAKTYCZNĄ NADLEŚNICTWA WOLSZTYN „Bagno Chorzemińskie”
* realizacja zadań i zbieranie materiałów niezbędnych do stworzenia albumu „Moje drzewo”.
Albumu „ MOJE DRZEWO”
*Tworzenie albumu drzewa w oparciu o materiały i obserwacje poczynione podczas wycieczki.
Poznajemy drzewa naszych lasów
* realizacja zeszytów edukacyjnych „Drzewa naszych lasów” – kalkowanie i odrysowywanie przedstawionych elementów roślin.
Lasy jako bogactwo naturalne.
* funkcje i typy lasów, skład gatunkowy, malowanie lasu- obrazy.
Drzewa w różnych porach roku.
* przedstawianie za drzew w różnych porach roku – colage.
Choinka – DRZEWKO BOŻONARODZENIOWE.
* ozdoby choinkowe z różnorakich materiałów.
Las w prezentacji multimedialnej.
*prezentacja przed społecznością szkolną dokonań zespołu.
W środę spotykały się klasy trzecie zgłębiające zagadnienie „ Woda kolebką i źródłem życia” i realizując następujące tematy:
Ø Tworzymy mapę skojarzeń do tematu „WODA”.
* Wykonywanie mapy w formie plakatu. Planowanie pracy.
Ø Wycieczka- BAGNO CHORZEMIŃSKIE.
* Poznanie fauny i flory bagna- wykonywanie zdjęć i opisów okazów na podstawie obserwacji bezpośredniej.
Ø Wykonanie albumów dotyczących roślinności i zwierząt BAGNA CHORZEMIŃSKIEGO.
Ø Poznajemy różne zbiorniki wodne.
* Badanie właściwości słonej wody-eksperyment. Znaczenie wód stojących
i płynących.
Ø Odkrywamy tajemnice podwodnego świata mórz i oceanów.
* Wykonanie prac techniką collage.
Ø Obieg wody w przyrodzie.
* Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wody. Wykonanie plakatu nawołującego do oszczędzania wody.
Ø Poznanie tajemnic wody.
* Stany skupienia, parowania, rozpuszczalności w niej różnych substancji poprzez doświadczenia i eksperymenty.
Przygotowanie prezentacji w PowerPoint będącej podsumowaniem zdobytych wiadomości i umiejętności w czasie realizacji programu. Przekazanie płyty CD
z prezentacją do biblioteki szkolnej.
6. Wnioski i propozycje
Założone cele zostały w pełni osiągnięte. Dostrzegłyśmy ogromne zainteresowanie tego typu zajęciami zarówno ze strony dzieci, jak ich rodziców, szczególnie klas pierwszych.
Z pewnością ogromne znaczenie miły tu materiały na których
i z którymi pracowały dzieci – druty, korale, kora, karbownice do papieru, dziurkacze, farby akrylowe - to tylko niektóre z nich. Większość rodziców nie stać finansowo, aby umożliwić dziecku tak wieloraką działalność artystyczną. Prace opierały się również na materiałach odpadowych – zgodnie z założeniem koła. Wykonywaliśmy więc karmniki dla ptaków
z plastikowych butelek i styropianowych tacek, okładki do albumów
z makulatury itp.Nasze poczynani można było śledzić na stronie internetowej szkoły.
Dwumiesięczny kontakt z naszymi podopiecznymi bardzo nas do siebie zbliżył i dał wymierne efekty dlatego też prawdopodobnie będziemy kontynuować nasze spotkania aby nie zaprzepaścić rozpalonej w dzieciach weny twórczej i radości tworzenia.
W przyszłości wskazane byłoby aby termin realizacji zajęć był dłuższy i obejmował semestr lub cały rok szkolny.
Podpis i pieczęć osoby upoważnionej
do składania sprawozdania
Wolsztyn, 18 grudnia 2008r