• :
  • :
            






 





Ścieżka dydaktyczna

Ścieżka dydaktyczna

” BAGNO CHORZEMIŃSKIE”

 

PRZYKŁADOWE  KONSPEKTY  ZAJĘĆ  DO REALIZACJI  NA  ŚCIEŻCE DYDAKTYCZNEJ NADLEŚNICTWA WOLSZTYN „ BAGNO CHORZEMIŃSKIE” OPRACOWANE PRZEZ HANNĘ PILARCZYK.

KLASA I

TEMAT   BLOKULAS   WIOSNĄ

 

TEMATY   DZIENNE :

            1. Przygotowujemy   się   do   wycieczki   do   lasu.

            2. Z   wizytą   w   lesie.

            3. Spotkanie   z   leśnikiem.

 

1. Przygotowujemy   się   do   wycieczki.

 

METODY : 

·        słowne ( rozmowa, opowiadanie ),

·        oglądowe ( pokaz ),

·        działań  praktycznych ( układanka, wykreślanka, rozsypanka ),

 

FORMY :    

·        zbiorowa,

·        grupowa  zróżnicowana,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

 

ŚRODKI   DYDAKTYCZNE :  puzzle „Las” , kaseta   magnetofonowa   z   nagraniem, ilustracje   roślin   i   zwierząt, wykreślanka, rozsypanka  wyrazowa, klej, nożyczki.

 

CELE   OGÓLNE :

·        wdrażanie   do   obserwowania   zmian   w   przyrodzie,

·         kształcenie   umiejętności   wypowiadania   się   na   określony   temat,

·         zapoznanie   z   zasadami   właściwego   zachowania   się   w   lesie,

·         doskonalenie   techniki   dodawania   w   zakresie   20   z   przekroczeniem   progu   dziesiątkowego.

           

ZAPIS   W   DZIENNIKU :  Rozmowa   na   temat   lasu   i   jego   mieszkańców   w   oparciu   o   zgromadzone   materiały. Poznanie   zasad   zachowania   się   w   lesie. Dodawanie   w   zakresie   20   z   przekroczeniem   progu  dziesiątkowego.

 

 

 


 

Cele  operacyjne

Warunki pobudzające do aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Ułoży i wyjaśni hasło dnia

Koperta z puzzlami- załącznik nr 1

Wyjmują  z  koperty  zadania  i  układają  puzzle  otrzymując  w  ten  sposób  hasło  dnia . Wyjaśniają  jego  znaczenie .

przyrodniczo – polonistyczna

Pokoloruje  obrazek  zgodnie  z  obliczeniami  matematycznymi

Załącznik  nr 1

Dodają liczby  i  kolorują  obrazek  zgodnie  z  obliczeniami  matematycznymi

  12 – kolor niebieski

  13 – kolor szary

  14 – kolor jasnobrązowy

  15 – kolor jasnozielony

  16 – kolor ciemnobrązowy

  17 – kolor ciemnozielony

matematyczno – plastyczna

Wymieni  rośliny  i  zwierzęta  żyjące  w  lesie

Ilustracje  roślin  i  zwierząt  żyjących  w  lesie

Uczniowie  słuchają  wyjaśnień  nauczyciela ; wyróżniają  warstwy  roślin  występujące  w  lesie  oraz  żyjące  w  nich  zwierzęta

przyrodniczo – polonistyczna

Dobierze  ruch  do  treści  utworu

Nagranie  magnetofonowe

Słuchają  nagrania  magnetofonowego  i  wykonują  ruchy  naśladujące  kołysanie  się  drzew

muzyczno – ruchowa

Rozwiąże  wykreślankę

Załącznik  nr 2

Wykreślanie  nazw  drzew ( klon , sosna , grab , dąb , lipa )  i  odczytanie  hasła – WYCIECZKA

przyrodniczo – polonistyczna

Ułoży  zdania  z  rozsypanki  wyrazowej

Koperty  z  rozsypankami  wyrazowymi – załącznik  nr 3

Zespół  klasowy  podzielony  na  grupy  układa  zdania  z  rozsypanek  wyrazowych  określających  przyjaciela  przyrody

GR I – Zna  rośliny  i  zwierzęta

GR II- Nie  zrywa  roślin  chronionych

GR III – Nie  płoszy  i  nie  drażni        zwierząt

GR IV – Nie  hałasuje  w  lesie

GR V – Nie  śmieci  w  miejscu  swojego  pobytu  

polonistyczno – przyrodnicza

Określi  czy  jest  przyjacielem  przyrody

Gazetka  tematyczna

Naklejają  ułożone  zdania  na  gazetkę  tematyczną.

Wypowiadają  się  na  temat  zdań.

Starają  się  określić  czy  są  przyjaciółmi  przyrody .

Zgłaszają  zobowiązanie  stosowania  się  do  zaleceń  zawartych  w  hasłach  przyjaciela  przyrody.

polonistyczna

Przygotuje  się  do  wycieczki

Zapis  w  zeszytach

Przyniosą  na  następne  zajęcia :

·        kredki

·        podkładkę

·        II śniadanie

·        Lupę , szkło  powiększające              

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

 


 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

W

K

Y

L

O

N

S

O

S

N

C

A

G

I

R

A

B

 

D

E

Ą

C

B

Z

K

L

I

P

A

A

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 3

 

 

Zna

rośliny

i

zwierzęta.

 

Nie

zrywa

roślin

chronionych.

 

Nie

płoszy

i

nie

drażni

zwierząt.

 

Nie

hałasuje

w

lesie.

 

Nie

śmieci

w

miejscu

swojego

pobytu.

 

2. Z  wizytą  w  lesie.

 

METODY :

·        słowne (pogadanka, rozmowa ),

·        oglądowe ( pokaz, obserwacja ),

·        działań  praktycznych ( zajęcia  terenowe ).

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

·        grupowa  jednolita.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : karteczki  z  przydziałem  zadań, lupa, szkło  powiększające, paski  bibuły.

 

CELE  OGÓLNE :

·        poznanie  warstwowej  struktury  lasu,

·        uwrażliwianie  na  przejawy  degradacji  środowiska  naturalnego,

·        zachęcanie  do  spędzania  wolnego  czasu  na  świeżym  powietrzu,

·        wyrabianie  nawyków  kulturalnego  zachowania  się  w  lesie.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU :Wycieczka  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn.  Poznanie  warstwowej  struktury  lasu  oraz  jego  mieszkańców.  Gry  i  zabawy  terenowe.

 

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

1.      Przyjazd  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn.

2.      Przypomnienie  zasad  zachowania  się  w  lesie ( aktywność  polonistyczno – przyrodnicza ).

3.      Przydział  zadań  do  wykonania .

Każde  dziecko  otrzymuje  5  karteczek  na  których  znajdują  się  polecenia  do  wykonania  następującej  treści ( aktywność  plastyczna ):

·         Wybierz  swoje  drzewo  w  terenie  i  stań  w  pewnej  odległości , aby  narysować  jego  sylwetkę.

·        Zrób  odcisk  kory  swojego  drzewa . Przyłóż  mocno  kartkę  do  pnia  i  równo, spokojnie  pocieraj  kredką  w  miejscu  oznaczonym  ramką  na  Twojej  kartce.

·        Narysuj  liść  z  Twojego  drzewa.

·        Narysuj  zwierzęta, które  znajdują  się  na  Twoim  drzewie  lub  w  jego  okolicy.

·        Narysuj  rośliny, które  znajdują  się  w  okolicy  Twojego  drzewa.

 

 

4.      Zabawa  terenowa  „Zbieramy  szkodniki”.

Dzieci  zostają  podzielone  na  4  grupy.

Zadaniem  każdej  z  grup  jest  zebranie  w  ciągu  pięciu  minut  jak  największej  liczby  szkodników – pasków  bibuły  uprzednio  ukrytych  przez  nauczyciela ( aktywność  ruchowa ) .

 

5.      Posiłek  przy  ognisku .

6.      Spacer  po  lesie  połączony  z  obserwacją  lasu  i  jego  mieszkańców  oraz    zbieraniem  okazów  przyrodniczych  do   „Kącika  przyrody” ( aktywność  ruchowa  i  zdrowotna ) .

7.      Zabawy  na  placu  zabaw ( aktywność  ruchowa  ) .

8.      Powrót  do  szkoły .

 

ZAŁĄCZNIKI – KARTY  PRACY  UCZNIA

 

1.NARUSUJ  SYLWETKĘ  SWOJEGO  DRZEWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. ZRÓB  ODCISK  KORY  SWOJEGO  DRZEWA

 

3. NARYSUJ  LIŚĆ  TWOJEGO  DRZEWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. NARYSUJ  ROŚLINY  KTÓRE  ZNAJDUJĄ  SIĘ  W  OKOLICY  TWOJEGO  DRZEWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. NARYSUJ  ZWIERZĘTA  KTÓRE  ZNAJDUJĄ  SIĘ  W  OKOLICY  TWOJEGO  DRZEWA

 

3. Spotkanie  z  Panem  Leśniczym

 

METODY :

·        słowne ( rozmowa, opowiadanie ),

·        oglądowe ( pokaz ),

·        działań  praktycznych ( organizacja  wystawy, projektowanie, łamigłówki).

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·         indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : łamigłówka  matematyczna, okazy  przyrodnicze, klej, nożyczki, papier  kolorowy, karty  pracy  z  dnia  poprzedniego, rozsypanka przyrodnicza.

 

CELE  OGÓLNE :

·        bogacenie  i  uściślanie  słownictwa  związanego  z  lasem,

·        poznanie  zawodu  leśnika,

·        inspirowanie  do  twórczej  działalności,

·        doskonalenie  umiejętności  dodawania  i  odejmowania  z  przekroczeniem  progu  dziesiątkowego  w  zakresie  20,

·        rozwijanie  umiejętności  wypowiadania  się  na  określony  temat.

 

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU :  Dłuższe  wypowiedzi  na temat  odbytej  wycieczki. Przygotowanie  kącika  przyrodniczego  oraz   wykonanie  książeczki  „Moje  drzewo”, „Spotkanie  z  panem  leśniczym”  i  podzielenie  się  z  nim  wrażeniami  ze  spotkania  z  lasem. Poznanie  pracy  leśnika .

 Doskonalenie  umiejętności  dodawania  i  odejmowania  z  przekroczeniem  progu  dziesiątkowego  w  zakresie 20.

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

Cele  operacyjne

Warunki pobudzające  do aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Podzieli  się  wrażeniami  z  wycieczki .

Rozmowa  nt. odbytej  wycieczki

Dzielą  się  wrażeniami  z  odbytej  wycieczki 

językowo – przyrodnicza

Nazwie  rośliny  które  przywiózł  z  lasu  i  stworzy  z  nich  kącik  przyrodniczy .

Okazy  przyrodnicze

Omawiają  przyniesione  przez  nich 

„ dary  lasu „  i  wykonują  z  nich 

„ kącik  przyrodniczy „

przyrodnicza

Rozwiąże  łamigłówkę  matematyczną .

Załącznik  nr 1

Rozwiązują  działania  matematyczne  porządkują  wyniki  od  najmniejszego  do  największego  i  odczytują  hasło – SPOTKANIE  Z  LEŚNIKIEM 

matematyczna

Wykona  książeczkę  swojego  drzewa .

Karty  pracy  z  dnia  poprzedniego

Wykonują  książeczkę  pod  tytułem 

„ Moje  drzewo „

plastyczno – techniczna

Powie na  czym  polega  praca  leśnika.

Spotkanie  z  leśniczym

Wysłuchanie  opowiadania  leśniczego  nt.  jego  pracy.

Rozmowa  z  zaproszonym  gościem  ukierunkowywana  przez  uczniów

przyrodniczo – językowa

Wymieni  przynajmniej  5  funkcji  lasu.

Załącznik  nr 2

Wybierają  ze  zbioru  określeń  te  które  dotyczą  lasu i  uzupełniają  zdanie.

Wypowiadają  się  nt. odbytych  zajęć  uwzględniając:

·        co  przeżyli ?

·        jak  pracowali ?

·        czego  się  dowiedzieli ?

przyrodniczo – językowa

 

 


 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

Oblicz  działania . Wyniki  uporządkuj  od  najmniejszego  do  największego  i  odczytaj  hasło .

 

4 + 7 = ......  L                                                20 – 13 = ......  N 

 

12 – 4 = ......  I                                                           9 + 9 = ......  E

 

9 +3 = ......  E                                                 13 – 9 = ......  T

 

11 – 10 = ......  S                                                       10 + 9 = ......  M

 

8 + 9 = ......  I                                                 20 – 18 = ......  P

 

11 – 8 = ......  O                                                        7 + 7 = ......  N

 

6 + 9 = ......  I                                                 16 – 6 = ......  Z

 

16 – 11 = ......  K                                                      5 + 4 = ......  E

 

8 + 8 = ......  K                                                           12 – 6 = ......  A 

 

20 – 7 = ......  Ś

 

 

HASŁO

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

 

11

12

13

14

15

16

17

18

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

Które  z  wymienionych  funkcji  pełni  las  który  odwiedziłeś?

Wytnij  odpowiednie  określenia  i  uzupełnij  zdanie.

 

 

Las  to :

 

 

miejsce  wypoczynku

 

 

Skupisko  fabryk

 

fabryka  tlenu

 

 

dostarczyciel  drewna

 

 

wysypisko  śmieci

 

 

miejsce  pracy

 

sklep  z  zabawkami

 

 

spiżarnia  człowieka

 

tłumik  hałasu

 

schronienie  dla  zwierząt

 

 

gra  komputerowa

 

 

filtr  powietrza

 

KLASA  II

 

TEMAT  BLOKU :  JESTEŚMY  MAŁYMI  EKOLOGAMI

 

TEMATY  DZIENNE :

1.        Co  to  znaczy  ekologia?

2.        Pomagamy  Ziemi.

3.        Odwiedzamy  rezerwat  ścisły  „Bagno  Chorzemińskie”.

4.        Wykonujemy  zadania  powierzone  przez  Pana Leśniczego .

 

 

1.        Co  to  znaczy  ekologia?

 

METODY :

·        słowne ( pogadanka, rozmowa, praca  z  tekstem ),

·        oglądowe ( pokaz, obserwacja ),

·         działań  praktycznych ( układanka, uzupełnianka, projektowanie ).

 

 

FORMY :

·         zbiorowa,

·         indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

·         zespołowa  zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : puzzle, „Ekoludek”, uzupełnianka, encyklopedia,  rozsypanka  sylabowa, łamigłówka  matematyczna, tekst  piosenki, plastelina, tektura, materiały  papiernicze.

 

CELE  OGÓLNE :

·        zapoznanie  z  pojęciami: ekologia, środowisko  naturalne,

·        doskonalenie  techniki  rachunkowej,

·        rozwijanie  umiejętności  wypowiadania  się  na  określony  temat,

·        poszerzenie  słownictwa  uczniów,

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU :Formułowanie  odpowiedzi  na  pytanie: „Co  to  znaczy  ekologia ?”  Doskonalenie  mnożenia  w  zakresie  30. Nauka  słów  i  melodii  piosenki  „Małego Ekologa”, Projektowanie  odznaki  „Przyjaciela  Przyrody”.

 

Cele  operacyjne

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary aktywności

Ułoży  puzzle  i  wypowie  się  na  temat  powstałej  postaci

Załącznik  nr1

Układają  z  puzzli  postać  Ekoludka , odczytują  jego  imię , wymieniają  elementy  z  jakich  został  zbudowany.

techniczno – językowa

Pokoloruje  postać  zgodnie  z  obliczeniami  matematycznymi

Załącznik  nr 1

Wykonują  obliczenia  matematyczne  i  zgodnie  z  nimi  kolorują  obrazek .

matematyczno – plastyczna

Rozszyfruje  zakodowane  wyrazy

Załącznik  nr2

W  wolne  miejsca  wpisują  litery  tak , aby  powstały  wyrazy . Wpisane  litery  czytane  pionowo  w  dół  utworzą  rozwiązanie  zagadki .

K R E D A

T E K S T

S T O P A

P A L T O

S Z O S A

K O G U T

O S I E M

S K A R B

językowa

Wyjaśni  pojęcia :

·       ekologia

·        środowisko  naturalne

·        rośliny  i  zwierzęta  chronione

Hasło  krzyżówki , encyklopedia

Starają  się  własnymi  słowami  wyjaśnić nowe  pojęcia , prowadzą  rozmowę  z  nauczycielem .

Wyszukują  w  encyklopedii  nowe  pojęcia  i  zapisują  w  zeszycie  ich  znaczenie .

 

przyrodniczo – językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymieni  rośliny  i  zwierzęta  chronione  na  naszym  terenie   ( okolice  Chorzemina) .

Ilustracje  roślin  i  zwierząt  chronionych

Zapoznają  się  z  roślinami  i  zwierzętami  chronionymi  na  naszym  terenie .

ROŚLINY                       

·        kruszczyk  szerokolistny

·        kosaciec  syberyjski

·        dziewięćsił  bezłodygowy

·        grążel  żółty

·        pomocnik  haldaszkowy

·        grzybienie  białe

ZWIERZĘTA

·        ropuchy

·        zaskroniec

·        dzięcioł

·        kukułka

·        sowa

·        jeż

 

przyrodnicza

Zaśpiewa  „Piosenkę  małego  Ekologa „

Tekst  piosenki

Śpiewają  piosenkę  na  znaną  melodię

„ My  jesteśmy  krasnoludki „

My  jesteśmy  szkoła  mała            hopsasa , hopsasa

Lecz  naprawdę  doskonała

Hopsasa , hopsasa

Każdy  z  nas  choć  mały  chwat

Hopsasa , hopsasa

Jest  z  przyrodą  za  pan brat

Hopsasa , hopsasa

muzyczna

Poprawnie  dokona  obliczeń  matematycznych

Załącznik  nr 3

Wykonują  mnożenie  w  zakresie  30 .

Wyniki  układają  w  ciągu  rosnącym  i  dowiadują  się  w  jakiej  grupie  się  znajdują :

1.MRÓWKI

2.        DRZEWA

3.        JAGODY

4.        JEŻYNY

5.        MALINY

matematyczna

Zna  zasady  obowiązujące  małego  ekologa

Załącznik  nr 4

Każda  grupa  układa  z  rozsypanki  sylabowej  zasadę  i  przykleja  ją  na  gazetkę  tematyczną :

1.ZNA  ROŚLINY  I  ZWIERZĘTA  CHRONIONE .

2. NIE  ZRYWA  ROŚLIN  CHRONIONYCH .

3. NIE  PŁOSZY  I  NIE  DRAŻNI  ZWIERZĄT .

4.NIE  HAŁASUJE  W  LESIE .

5. NIE  ŚMIECI  W  MIEJSCU  SWOJEGO  POBYTU .

językowo – przyrodnicza

Zaprojektuje  i  wykona  odznakę       „Małego  Ekologa” 

Plastelina , materiały  papiernicze

Projektują  i  wykonują  odznakę 

techniczna

Podsumuje  swój  dzień  pracy.

 

Dokonują  samooceny  swojej  aktywności.

językowa

 

ZAŁĄCZNNIK  NR  1

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

W  wolne  miejsca  wpisz  litery  tak, aby  powstały  wyrazy.

Wpisane  litery  czytane  pionowo  w  dół  utworzą  rozwiązanie.

 

K

R

 

D

A

T

E

 

S

T

S

T

 

P

A

P

A

 

T

O

S

Z

 

S

A

K

O

 

U

T

O

S

 

E

M

S

K

 

R

B

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

Wykonaj  obliczenia,  ustaw  wyniki  w  ciągu  rosnącym  i  odczytaj  hasło.

 

5 • 5 = .....W               2 • 4 = ..... M              3 • 10 = ..... I

 

4 • 4 = ..... R               3 • 9 = ..... K               4 • 5 = ..... Ó

 

HASŁO         

 

 

 

 

 

 

 

 

6 • 5 = ..... A               2 • 9 = ..... Z               3 • 3 = ..... D

 

5 • 5 = .....W               3 • 7 = .....E                6 • 2 = ..... R

 

HASŁO         

 

 

 

 

 

 

 

 

0 • 9 = ..... J                4 • 7 = ..... Y               2 • 7 = ..... G

 

3 • 6 = ..... A               8 • 3 = ..... D               4 • 5 = .....O

 

HASŁO         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 • 6 = ..... Ż               2 • 13 = ..... Y             1 • 7 = ..... J

 

3 • 7 = .....N                2 • 5 = ..... E               5 • 3 = .....Y

 

HASŁO         

 

 

 

 

 

 

 

 

1 • 13 = ..... L             3 • 10 = ..... Y             2 • 4 = ..... M

 

3 • 9 = ..... N               2 • 8 = ..... I                3 • 3 = ..... A

 

HASŁO         

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------

 

ZAŁĄCZNIK  NR 4

 

MRÓWKI

 

ZNA

RO

ŚLI

NY

I

ZWIE

RZĘ

TA

CHRO

NIO

NE

.

 

 

DRZEWA

 

NIE

ZRY

WA

RO

ŚLIN

CHRO

NIO

NYCH

.

 

 

MALINY

 

NIE

PŁO

SZY

I

NIE

DRA

ŻNI

ZWIE

RZĄT

.

 

JAGODY

 

NIE

HA

ŁA

SU

JE

W

LE

SIE

.

 

 

JEŻYNY

 

NIE

ŚMIE

CI

W

MIEJ

SCU

SWO

JE

GO

PO

BY

TU

.

 

 

 

 

 

2. Pomagamy   Ziemi

 

METODY :

·        słowne ( rozmowa, praca  z  tekstem ),

·        oglądowe (pokaz ),

·        praktycznego  działania.

 

FORMY :

·        indywidualna  zróżnicowana  i  jednolita,

·        zbiorowa,

·        grupowa  zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : nagranie  magnetofonowe, wiersz  Anny  Markowej, karty  pracy, łamigłówka  matematyczna, szary  papier, farby  plakatowe.

 

CELE  OGÓLNE :

·        zapoznanie  z  pojęciami: park  narodowy, rezerwat, pomnik  przyrody,

·        uwrażliwianie  na  przejawy  środowiska  naturalnego,

·        wdrażanie  do  spójnej  wypowiedzi  na  określony  temat,

·        doskonalenie  umiejętności  mnożenia  i  dzielenia  w  zakresie  30,

·        rozwijanie  inwencji  twórczej,

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU : Swobodne  i  ukierunkowywane  wypowiedzi  na  temat  informacji  przesłanej  im  przez  Ekoludka  oraz  wiersza  Anny  Markowej. Wyjaśnienie  pojęć: park  narodowy, rezerwat, pomnik  przyrody.

Doskonalenie  techniki  rachunkowej  w  zakresie  mnożenia  i  dzielenia  do 30.

Wykonywanie  plakatu  o  tematyce  ochrony  środowiska.

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

Cele  operacyjne

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Wysłucha  wiadomości  od  Ekoludka  i  rozszyfruje  wiadomość  od  Ziemi .

Nagranie  magnetofonowe  i  list  od  Ziemi – załącznik  nr 1

Wysłuchują  nagrania  rozszyfrowują  i  odczytują  wiadomość – wiersz

W  moich  rzekach  były  ryby

W  moich  rzekach  były  raki

W  moich  lasach  świergotały

Kolorowe  ptaki.

Moje  morza  były  czyste

A  jeziora  przezroczyste

Moje  niebo  zawsze  modre

Moje  łany  szczodre.

To  co  jeszcze  mi  zostało

Nie  umarło  nie  zetlało

Co  udało  się  zachować

Spróbuj  uratować !   ( Anna  Markowa )

językowo – przyrodnicza

Wypowie  się  i  ustosunkuje  do  prośby  Ziemi .

Wiersz

Analizują  treść  wiersza .

Rozmawiają  z  nauczycielem  nt.  zanieczyszczeń  środowiska  i  starają  się  odpowiedzieć  na  pytanie : „ W  jaki  sposób  można  tego  uniknąć ? „

przyrodniczo – językowa

Poprawnie  wypełni  kartę  pracy .

Załącznik  nr 2

Wypełnia  kartę  pracy  wymieniając  zagrożenia  i  sposoby  ochrony  powietrza , wody , roślin  i  zwierząt  lub  dobierając  odpowiednie  określenia .

przyrodnicza

 

 

 

 

 

Poprawnie  dokona  odliczeń.

Załącznik  nr 3

Wykonują , w  grupach , obliczenia  matematyczne  - mnożenie  i  dzielenie  w  zakresie 30 –

Uzyskując  w  ten  sposób  odpowiedź  na  pytanie : Co  robią  ludzie  aby  uchronić  środowisko  naturalne  przed  zniszczeniem ? 

matematyczna

Wyjaśni  pojęcia : park  narodowy , rezerwat , pomnik  przyrody

Hasła  z  łamigłówki  matematycznej

Próby  samodzielnej  interpretacji  nowych  pojęć . Praca  z  encyklopedią . Zapis  uściślonych  nazw  w  zeszycie  i  na  gazetce  tematycznej .

przyrodnicza

Wykona  plakat  o  ochronie  środowiska .

Napis : „ Co  się  udało  zachować  spróbuj uratować .”

Projektują  i  wykonują  plakat  dotyczący  ochrony  środowiska .

 

plastyczna

Wypowie  się  nt. swojego  dnia  pracy .

 

Wypowiadają  się  nt. odczuć  związanych  z  wykonywaną  pracą , oceniają  swój  wysiłek  i  zaangażowanie.

językowa  

 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

WIADOMOŚĆ  OD  EKOLUDKA  NAGRANA  NA  TAŚMĘ  MAGNETOFONOWĄ

 

Drodzy  Uczniowie !

 

Moi  wysłannicy, którzy  przebywali  w  ostatnich  dniach  na  Ziemi,  przynieśli  mi  bardzo  złe  wiadomości.

Niszczone  jest  powietrze, woda  oraz  rośliny  i  zwierzęta.

Ziemia  prosi  o  pomoc. Przekazuję  Wam  wiadomość  od  niej.

Jest  zaszyfrowana, by  nie  wpadła  w  niepowołane  ręce.

 

ZASZYFROWANA  WIADOMOŚĆ

 

EWE  EMOICHE  ERZEKACHE  EBYŁYE  ERYBYE

 

EWE  EMOICHE  ERZEKACHE  EBYŁYE  ERAKIE

 

EWE  EMOICHE  ELASACHE  EŚWIERGOTAŁYE

 

EKOLOROWE  EPTAKIE

 

EMOJEE  EMORZAE  EBYŁYE  ECZYSTEE

 

EAE  EJEZIORAE  EPRZEZROCZYSTEE

 

EMOJEE  ENIEBOE  EZAWSZEE  EMODREE

 

EMOJEE  EŁANYE  ESZCZODREE

 

ETOE  ECOE  EJESZCZEE  EMIE  EZOSTAŁOE

 

ENIEE  EUMARŁOE  ENIEE  EZETLAŁOE

 

ECOE  EUDAŁOE  ESIĘE  EZACHOWAĆE

 

ESPRÓBUJE  EURATOWAĆ

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

GRUPA  I

UZUPEŁNIJ  TABELKĘ :

ELEMENTY

ŚRODOWISKA

 

ZAGROŻENIA

SPOSOBY   OCHRONY

 

POWIETRZE

 

 

 

 

WODA

 

 

 

ROŚLINY  I  ZWIERZĘTA

 

 

 

 

GRUPA  II

UZUPEŁNIJ  TABELKĘ  WYBIERAJĄC  ODPOWIEDNIE  OKREŚLENIA

ELEMENTY

ŚRODOWISKA

 

ZAGROŻENIA

SPOSOBY   OCHRONY

 

POWIETRZE

 

 

 

 

WODA

 

 

 

ROŚLINY  I  ZWIERZĘTA

 

 

 

 

SPALINY

KATALIZATORY

OCZYSZCZALNIA  ŚCIEKÓW

FILTRY

KŁUSOWNICTWO

WYCINANIE  DRZEW

DYM

REZERWATY

WYPALANIE  ŁĄK

SMOG

 

KATASTROFY  TANKOWCÓW

ŚCIEKI

 

PARKI  NARODOWE

 

 

POMNIKI  PRZYRODY

 

ZAŁĄCZNIK  NR 3

 

ABY  UCHRONIĆ  ŚRODOWISKO  NATURALNE  PRZED  ZNISZCZENIEM  CZŁOWIEK  TWORZY:

 

GRUPA  I 

USTAW  WYNIKI  OD  NAJWIĘKSZEGO  DO  NAJMNIEJSZEGO  I  ODCZYTAJ  HASŁO

18 : 9

Y

8 3

E

16 : 2

W

3 7

Z

24 : 4

A

4 4

E

16 : 4

T

9 3

R

20 : 2

R

 

 

GRUPA  II

USTAW  WYNIKI  OD  NAJWIĘKSZEGO  DO  NAJMNIEJSZEGO  I  ODCZYTAJ  HASŁO

11 : 11

E

3 10

P

24 : 4

D

5 5

K

2 4

O

15 : 3

O

9 3

A

16 : 8

W

18 : 2

R

4 5

N

26 : 26

R

6 4

I

2 9

A

 

 

 

 

 

GRUPA  III

USTAW  WYNIKI  OD  NAJWIĘKSZEGO  DO  NAJMNIEJSZEGO  I  ODCZYTAJ  HASŁO

1 1

Y

16 : 4

R

2 8

M

24 : 8

O

3 6

O

4 5

P

21 : 3

R

3 x 3

I

30 : 6

Y

2 x 5

K

3 4

I

18 : 9

D

7 2

N

24 : 3

P

1 6

Z

 

 

 

3. Odwiedzamy  rezerwat  ścisły  „ Bagno  Chorzemińskie „

 

METODY :

·        słowne (opowiadanie, rozmowa ),

·        oglądowe ( pokaz, obserwacja ),

·        działań  praktycznych,

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita,

 

ŚRODKI  DYDAKYCZNE : lupa, szkło  powiększające, blok  rysunkowy, kredki.

 

CELE  OGÓLNE :

·        zapoznanie  z  wybranymi  przystankami  tematycznymi  ścieżki  dydaktycznej

·        utrwalenie  pojęć: pomnik  przyrody, rezerwat, środowisko  naturalne, rośliny  i  zwierzęta  chronione.

·        utrwalenie  różnic  między  drzewami  iglastymi  i  liściastymi.

·        wyrabianie  nawyku  kulturalnego  zachowania  się  w  lesie  oraz  aktywnego  spędzania  wolnego  czasu.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU : Wycieczka  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn. Zwiedzanie  wybranych  przystanków  tematycznych  pozwalających  utrwalić  pojęcia: rezerwat, środowisko  naturalne, pomnik  przyrody, rośliny  i  zwierzęta  chronione. Gry  i  zabawy  terenowe.

 

PRZEBIEG  WYCIECZKI

 

1.      Przyjazd  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn.

2.      Przypomnienie  zasad  zachowania  się  w  lesie (aktywność  językowo – przyrodnicza ).

3.      Spotkanie  z  leśnikiem  lub  samodzielne  zwiedzanie  ścieżki  według  następującego  planu:

 

PRZYSTANEK  TEMATYCZNY  NUMER 1

GRUPA  POMNIKOWYCH  SOSEN  POSPOLITYCH ( Pomnik  przyrody  nr 153 )

Pomnik  przyrody  to  pojedynczy  twór  przyrody  żywej  i  nieożywionej  lub  jak  w  tym  przypadku  skupisko  takich  tworów. Posiadają  one  szczególne  wartości  naukowe, kulturowe, historyczno – pamiątkowe  i  krajobrazowe  oraz  odznaczają  się  szczególnymi  cechami  indywidualnymi.

Grupa  ta  obejmuje  7  drzew  w  wieku  około  140 lat, obwodzie  pnia  155 – 230 cm  i  wysokości  21- 25m.

 

Dzieci  wykonują  rysunek  wybranej  przez  siebie  sosny  ze  szczególnym  uwzględnieniem  następujących  elementów:

·        sylwetkę  drzewa,

·        kształt  korony,

·        wygląd  liścia,

·        wygląd  kory,

·        rośliny  i  zwierzęta  znajdujące  się  w  okolicy  drzewa.

 

PRZYSTANEK  TEMATYCZNY  NUMER  3

PRZYKŁADY  OCHRONY  POŻYTECZNEJ  FAUNY  STOSOWANE  W  LASACH  PAŃSTWOWYCH – BUDKI  LĘGOWE  DLA  PTAKÓW  ORAZ  OGRODZONE  MROWISKO

                       

Mrówki  i  ptaki  są  wielkimi  sprzymierzeńcami  lasu  dlatego  leśnicy  starają  się  im  pomagać  m.in. zawieszając  budki  lęgowe, dokarmiając  ptaki  oraz  zabezpieczając  kopce  mrówek  przed  zniszczeniem  przez  ptaki  i  dziki.

 

PRZYSTANEK  TEMATYCZNY  NUMER  5

PUNKT  WIDOKOWY – PRZELOM  RZEKI  DOJCY

 

Punkt  ten  prezentuje  piękną  panoramę  na  wijącą  się  w  dole  rzekę  Dojcę  i  rosnące  wzdłuż  niej  drzewostany  olchowe.

           

            Uczniowie  dokonują  porównania  narysowanego  przez  nich  drzewa 

            z  oglądanymi  obecnie. Szukają  elementów  wspólnych  i  różnic.

 

PRZYSTANEK  TEMATYCZNY  NUMER  13

REZERWAT  ŚCISŁY  „BAGNO  CHORZEMIŃSKIE”

 

Obiektem  tym  interesowano  się  już  przed  I wojną  światową, jednak  status  rezerwatu  uzyskał  w  roku  1959. Utworzono  go  ze  względów  naukowych  i  dydaktycznych  w  celu  zachowania  śródleśnego  torfowiska  przejściowego.

Powierzchnia  ogólna  rezerwatu  wynosi  3.79 ha.  Można  tu  znaleźć  m.in.  takie  rośliny  jak: żurawina  błotna, wełnianka  pochwowata, bagno  zwyczajne  oraz  liczne  gatunki  torfowców.

 

PRZYSTANEK  TEMATYCZNY  NUMER  15

POMNIK  PRZYRODY – SOSNA  POSPOLITA ( numer 150 )

 

Jest  to  pomnikowa  sosna  pospolita  o  obwodzie  pnia  232 cm, wysokości  23 m  i  wieku  ok. 140 lat.

 

1.      Odpoczynek  przy  ognisku  połączony  z  posiłkiem .

2.      Rozmowa  nt. odwiedzonych  miejsc, podsumowanie  poczynionych  obserwacji.

3.      Gry  i  zabawy  ogólnorozwojowe  z  wykorzystaniem  placu  zabaw  znajdującego  się  na  terenie  ścieżki.

4.      Przydział  zadań  do  wykonania  przez  uczniów  po  powrocie  do  szkoły.

( dzieci  otrzymują  zalakowane  koperty  z   zadaniami  które  mają  wykonać  następnego  dnia ).

 

 

4.Wykonujemy  zadania  powierzone  przez  Pana  Leśniczego.

 

METODY :

·        słowne (opowiadanie, rozmowa ),

·        oglądowe ( prezentacja ),

·        działań  praktycznych,

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : ilustracje  drzew, blok  rysunkowy, klej, nożyczki, papier  kolorowy, karta  pracy.

 

CELE  OGÓLNE :

·        doskonalenie  techniki  rachunkowej  w  zakresie  mnożenia  do  30  i  kolejności  wykonywania  działań,

·        utrwalenie  wiadomości  nt. lasu  i  jego  mieszkańców,

·        wdrażanie  do  bezpiecznego  posługiwania  się  nożyczkami  i  estetycznego  wykonywania  prac. 

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU :  Mnożenie  w  zakresie  30  z  uwzględnieniem  kolejności  wykonywania  działań. Sprawozdanie  z  wycieczki  do  lasu. Wykonanie  książeczki  pt: „Wizyta  w  lesie”.  

 

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

Cele  operacyjne

Warunki  pobudzające

do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Rozszyfruje  i  odczyta  zadanie  powierzone  przez  Pana  leśniczego

Załącznik  nr 1

Dokonują  obliczeń  matematycznych , przyporządkowują  wynikom  działań  odpowiednie  litery  i  odczytują  hasło :

WYKONAJ  KSIĄŻECZKĘ  POD  TYTUŁEM  „  WIZYTA  W  LESIE „

matematyczna

Omówi  kolejne  etapy  pobytu  w  lesie  i  przedstawi  swoje  drzewo.

Ilustracje  przedstawiające  sosny , poczynione  spostrzeżenia.

Omawiają  kolejne  przystanki  tematyczne  odwiedzone  podczas  wycieczki. Prezentują sylwetkę  swojego  drzewa , charakterystyczne  jego  elementy. 

językowo – przyrodnicza

Wymieni  i  zapisze  kolejne  wydarzenia 

Wspomnienia  z  wycieczki

Wspólnie  z  nauczycielem  wymieniają  i  zapisują  kolejne  wydarzenia  mające  miejsce  na  wycieczce .

językowa

Wykona  książeczkę             „ Wizyta  w  lesie”

Papier , klej , nożyczki , kredki , papier  kolorowy, szkice  i  ilustracje  poczynione  na  wycieczce.

Wykonanie  książeczki  inspirowanej  wizytą  w  lesie .

techniczno – plastyczna

Wypowie  się  na  temat  swojego  dnia  pracy .

 

 

 

 

 

Wypowiadają  się  na  temat  odczuć  związanych  z  wykonywaną  pracą , oceniają  swój  wysiłek  i  zaangażowanie.

językowa

 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

Wykonaj  obliczenia, rozszyfruj  zadanie  i  wykonaj  je.

 

26 – 2 8 = _____ A                                     20 – 3  3 =_____ Ą

 

24 – 2 6 = _____ C                                     4  3 + 1 = _____  D

 

2 5 + 2 2 = _____ E                                  30 – 5 3 = _____ Ę

 

2   8 – 3 0 = _____ I                                   21 – 2 2 = _____  J

 

3 5 + 3 = _____  K                                      21 – 2 1 = _____  L

 

2 5 + 5 2 = _____  Ł                                 3 7 + 8 0 = _____  M

 

10 + 3 4 = _____  N                                               4 5 + 1 3 = _____  O

 

1 9 + 3 5 = _____  P                                 50 – 5 5 = _____  S

 

2 5 + 4 4 = _____  T                                 30 – 1 3 = _____  U

 

2 7 + 2 7 = _____  W                               33 – 2 2 = _____  Y

 

3 5 + 5 3 = _____  Z                                 30 – 3 3 = _____  Ż

 

28

29

18

23

22

10

17

 

 

 

 

 

 

 

 

18

25

16

11

31

14

12

30

18

15

 

24

23

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

29

26

27

20

14

21

 

 

 

 

 

 

 

 

28

16

30

29

26

10

 

28

 

19

14

25

16

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLASA  III

 

TEMAT   BLOKU : ZIEMIA  POTRZEBUJE  POMOCY

 

TEMATY  DZIENNE :

 

1.      Na  turystycznym  szlaku.

2.      Drzewo – mój  przyjaciel.

3.      „Ze  starego – nowe”  czyli  recykling.

4.      Zostanę  „Strażnikiem Przyrody”.

 

1.      Na  turystycznym  szlaku

 

 

METODY :

·        słowne (rozmowa, praca  z  tekstem, opowiadanie ),

·        oglądowe ( pokaz, obserwacja ),

·        ćwiczeń  praktycznych.

 

FORMY:

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : folder  ścieżki  dydaktycznej  Nadleśnictwa  Wolsztyn, centymetr  krawiecki, zeszyt, ołówek, lupa, karta  pracy.

 

CELE  OGÓLNE :

·        zapoznanie  z  przystankami  tematycznymi  ścieżki  dydaktycznej  Nadleśnictwa  Wolsztyn,

·        utrwalenie  zasad  zachowania  się  w  lesie,

·        rozwijanie  proekologicznych  zachowań,

·        utrwalenie  pojęcia  rezerwat.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU : Wycieczka  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn – poznanie  jej  przystanków  tematycznych .Bogacenie  słownictwa  związanego  z  lasem. Wykonywanie  obserwacji  wybranego  przez  siebie  drzewa.

 

PRZEBIEG   ZAJĘĆ

 

1. Przybycie  na  ścieżkę  dydaktyczną  Nadleśnictwa  Wolsztyn.

 

2. Ustalenie  zasad  dotyczących  zachowania  się  w  lesie.

 

3. Przejście  ścieżki  dydaktycznej  trasą  dla  klas  młodszych  zgodnie  z  planem  

    sytuacyjnym  ( załącznik  nr1 ).

 

4. Odpoczynek  przy  ognisku  połączony  z  posiłkiem.

 

5. Indywidualne  wykonywanie  kart  pracy ( załącznik  nr 2 ).

 

6. Podsumowanie  pobytu  w  lesie  odpowiadając  na  następujące  pytania:

·        Na  terenie  jakiego  Nadleśnictwa  znajduje  się  zwiedzana  przez  nas  ścieżka?

·        Ile  przystanków  tematycznych  zwiedziliśmy?

·        Czy  na  terenie  ścieżki  znajduje  się  rezerwat  ścisły?  Jeżeli  tak, to  jaką  nosi  nazwę?

·        Dlaczego  tworzone  są  rezerwaty?

·        Co  było  przedmiotem  Twojej  pracy  indywidualnej?

·        Jak  oceniasz  zachowanie  Twoje  i  Twoich  kolegów  podczas  naszej  wycieczki?

 

7. Powrót  do  szkoły.

 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

1.      Znajdź  własne  drzewo.

 

Twoje  drzewo  jest: ( zakreśl  właściwe  słowa )

 

duże                 średnie             małe                 grube               cienkie

 

wysokie                       niskie               zdrowe            wesołe             smutne

 

chore               liściaste                        iglaste              proste              krzywe

 

sękate              brzydkie                      ładne                dostojne                      strzeliste

 

2.  Zmierz  obwód  Twojego  drzewa  oraz  obwód  w  pasie  swojego   kolegi 

     ( koleżanki )

 

OBWÓD  DRZEWA  = .......................CM

 

OBWÓD  KOLEGI ( KOLEŻANKI )  W  PASIE  = .............................. CM

 

3. Spróbuj  znaleźć  liść  ze  swojego  drzewa  leżący  na  ziemi .

 

Obrysuj  jego  kształt.

 

Oceń  jaki  jest  znaleziony  przez  Ciebie  liść  w  porównaniu  z  innymi  liśćmi  Twojego  drzewa.

 

mały                                        średni                                      duży

 

4.  Jak  rosną  liście  na  gałęziach  Twojego  drzewa .

 

 

NAPRZEMIENNIE                NAPRZECIW  SIEBIE                      W  PĘCZKACH

 

 

5. Spójrz  na  korę  drzewa  i  określ  jaka  ona  jest:

 

szorstka                       twarda             błyszcząca                   sucha

 

gładka              łuskowata                    omszona                      matowa

 

zimna                           wilgotna                       brązowa                      kolczasta

 

ciepła                           śliska                           szara                            woskowa

 

6. Czy  są  na  korze  jakieś  rany, zniszczenia, cech  szczególne?

 

Przyjrzy  się  im  dobrze  i  napisz  na  kartce  jak  wyglądają  oraz  skąd  według  Ciebie  mogły  się  wziąć.

 

7. Jak  myślisz  po  co  jest  kora?

 

·        aby  utrzymać  ciepło,

·        aby  zapobiegać  wywróceniu  się  drzewa,

·        dla  ochrony,

·        aby  drzewo  wyglądało  ładnie  i  czysto.

 

9.      Przyjrzy  się  dobrze  korze.  Mogą  na  niej  rosnąć  różne  drobne  roślinki. 

      Czy  widzisz  jakieś?

 

                        TAK                                                                          NIE

Możesz  spotkać  na  przykład:

 

 

 

 

 

GLONY                                                                                                        POROSTY

Zakreśl  które  zobaczyłeś.

 

9. Jaki  jest  nastrój  pod  Twoim  drzewem?

 

przyjemnie                   tajemniczo                   strasznie                       chłodno

 

słonecznie                    wesoło             spokojnie                     cicho

 

Może  masz  własne  określenia  tego  nastroju. Wpisz  je  poniżej:

................................................................................................................................

 

2.      Drzewo – mój  przyjaciel

 

METODY:

·        słowne ( rozmowa, opis, opowiadanie ),

·        oglądowe ( pokaz, prezentacja ),

·        działań  praktycznych,

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE : łamigłówka  matematyczna, symbole  graficzne  drzew, karta  pracy  z  dnia  poprzedniego, mąka, sól, woda.

 

CELE  OGÓLNE :

·        wzbogacanie  słownictwa  o  pojęcia  przyrodnicze,

·        rozwijanie  umiejętności  opisu,

·        kształtowanie  umiejętności  korzystania  ze  zdobytej  wiedzy  w  różnych formach  ekspresyjnych,

·        doskonalenie  umiejętności  dodawania, odejmowania, mnożenia  i  dzielenia  w  zakresie  1000.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU : Wykonanie  drzewa  z  masy  solnej  oraz  dokonanie  jego  opisu  zgodnie  z  obserwacjami  poczynionymi  na  wycieczce.

Doskonalenie  umiejętności  dodawania, odejmowania, mnożenia  i  dzielenia  w  zakresie  1000.

 

 

PRZEBIEG   ZAJĘĆ

 

 

Cele   operacyjne

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Rozwiąże łamigłówkę matematyczną .

Łamigłówka  matematyczna – załącznik nr1

Rozwiązują  zadania  matematyczne.

Układają  hasło – WYKONAJ  SWOJE  DRZEWO  Z  MASY  SOLNEJ.

matematyczna

Przygotuje  masę  solną  i  wykona  drzewo.

Mąka , sól , woda , karta  pracy  z  dnia  poprzedniego, tektura

Uczniowie  wykonują  z  masy  solnej  swoje  drzewa  biorąc  pod  uwagę  poczynione  spostrzeżenia.

techniczna

Opisze  swoje  drzewo.

Wykonana  praca

Opisują  ustnie  swoje  drzewa według  planu  zawieszonego  na  tablicy :

1,  Nazwa  drzewa –

2.  Jego  wielkość  i  wygląd

3.      Wygląd  liści  i  kory

4.      Uczucia  jakie  w  Tobie  rozbudza

Po  ewentualnej  korekcie  nauczyciela  opisują  swoje  drzewo  w  zeszycie.

językowa

Właściwie  reagują  na  sygnały  nauczyciela.

Zawołania  i  symbole  graficzne.

Stoją  w  rozsypce  i  reagują  na  polecenia  nauczyciela  zgodnie  ze  schematem :

SOSNA – podskoki

DĄB – przysiady

JODŁA – wymachy  rąk  w  przód  i  tył

BRZOZA – siad  płaski

ruchowa

 

 

Cele   operacyjne

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Wyrazi  opinię  o  przeżytym  dniu.

Prace  wykonane  przez  uczniów  w  ciągu  całego  dnia  aktywności.

 

Wypowiadają  się  nt. tego  co  robiły  i  przeżyły  na  zajęciach.

 

Chętni  uczniowi  otrzymują  zadanie  domowe : NAPISZ  OPOWIADANIE  LUB  WIERSZ  O  TWOIM  PRZYJACIELU - DRZEWIE

językowa


 

ZAŁĄCZNIK  NR  1

 

Wykonaj  obliczenia. Wyniki  ułóż  w  ciągu  malejącym.

 

 

500 – 210 = _______Z                      300 – 150 = _______S                      3 •60 = ______Y

 

1000 : 2 = _______S             800 – 60 = _______A                        10  •10 = _____N

 

9 •9 = _______J                               140 + 140 = _______M                    890 : 1 = _____0

 

800 : 2 = _______D                           89 + 46 = _______0              600 : 3 = _____S

 

1000 – 101 = ______K                      60 •  5 = ______0                              30 •30 = _____Y

 

397 + 37 = _______J             400 – 72 = _______E            2  •300 = _____ J

 

350 + 400 = ______N                       5 •70 = _______R                            9 •50 = ______0

 

500 + 500 = _______W                     128 – 30 = _______E            4 •80 = _____W

 

241 + 243 = _______W                     500 – 93 = _______E            5 •50 = ______A

 

294 + 35 = _______Z            2  •60 = _______L

 

HASŁO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3„ Ze  starego – nowe” czyli  recykling

 

METODY :

·        słowne,

·        poszukujące,

·        oglądowe ( obserwacja, prezentacja ),

·        działań  praktycznych,

 

FORMY :

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

·        zespołowa  zróżnicowana.

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE :łamigłówki  matematyczne, charakterystyka  lasu, opakowania  jednorazowe, szklana  zastawa  stołowa, obrusy  papierowe  foliowe  i  lniane, serwetki  papierowe  i  lniane, produkty  spożywcze  w  różnych  opakowaniach, zużyte  gazety, klej, miski.

 

CELE  OGÓLNE:

·        zapoznanie  uczniów  z  pojęciem  recykling,

·        uwrażliwianie  na  przejawy  degradacji  środowiska,

·        zachęcanie  do  proekologicznego  stylu  życia,

·        utrwalenie  wiadomości  na  temat  lasu,

·        doskonalenie  umiejętności  dodawania  i  odejmowania  sposobem

pisemnym.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU :Rozmowa  z  uczniami  na  temat  lasu  i  jego  znaczenia  w  życiu  człowieka. Wyjaśnienie  pojęcia  recykling  jako  sposobu  na  ochronę  zasobów  środowiska, energii, pieniędzy  i  ludzkiej  pracy.

Wykonywanie  przedmiotów  użytkowych  z  wykorzystaniem  zużytych  gazet. Doskonalenie  umiejętności  dodawania  i  odejmowania  sposobem

pisemnym.

  

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

Cele  operacyjne

 

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Zaprezentuje  wiersz  lub  opowiadanie  o  swoim  drzewie

 

Zadanie  domowe

 

Uczniowie  przedstawiają  klasie  wynik  swojej  pracy  domowej.

językowa

Wyjaśni  dlaczego  należy  chronić  i  dbać  o  drzewa

Załącznik  nr1

Wysłuchują  informacje  podane  przez  nauczyciela  i  wypowiadają  się  na  temat  potrzeby  ochrony  lasów.

przyrodniczo – językowa

Wykona  działania  matematyczne  i  odczyta 

 

Hasło

Załącznik  nr 2

 

Słuchają  wiadomości  podanych  przez  nauczyciela .

Wykonują  obliczenia  matematyczne.

Odczytują  hasło.

 

matematyczna

 

Wyjaśni  pojęcie  recykling

 

Hasło  powstałe  z  rozwiązania  zadania  matematycznego

Zapisują  w  zeszycie  wyjaśnienie nowego  pojęcia : „ Recykling  to  nazwa  procesu , w  którym  ze    starych , wykorzystanych  już  przedmiotów  odzyskuje  się  surowce  wtórne  i  produkuje  nowe , pełnowartościowe  przedmioty. Recykling  umożliwia  oszczędzanie  zasobów  środowiska , energii , pieniędzy  i  ludzkiej  pracy .

Recykling  jest  naszą  przepustką  do  przyszłości

 

językowo – przyrodnicza

 

Wykona obliczenia  matematyczne  i  określi  w  jakim  zespole  się  znalazł

 

 

 

Załącznik  nr3

 

Rozwiązują  zadanie  matematyczne , dowiadują  się  w  jakim  zespole  się  znaleźli

 

matematyczna

 

Uzasadni  wykonanie  zadania

 

Zestawy  opakowań

 

Zespoły  wykonują  powierzone  im  zadania .

 

SKLEP– spośród  towarów  w  różnych  opakowaniach ( np.śmietana  w  szklanej  butelce , plastikowym  kubeczku , pudełku  kartonowym ) uczniowie  wybierają  te , które  kupiłby  mały  ekolog

 

ODPADY – segregowanie  odpadów  na  nadające  się  i  nie  nadające  się  do  powtórnego  zużycia

 

STOLIK – nakrycie  stołu  na  podwieczorek  dla  małych  ekologów

- uczniowie  wybierają  obrus               (spośród  foliowego , papierowego , lnianego), naczynia (plastikowe , papierowe  lub  szklane) itp.

 

Przyrodnicza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykona  przedmiot  użytkowy  z  masy  papierowej

 

 

Zużyte  gazety , klej , miska

 

Wykonują  zaprojektowane  przez  siebie  przedmioty  z  masy  papierowej (wazoniki , talerze , misy)  i  pozostawiają  je  do  wyschnięcia.

 

plastyczna

 

 

 

 

 

Wypowie  się  nt. swojego  dnia  pracy

 

 

Wypowiadają  się  nt. odczuć  związanych  z  wykonywaną  pracą.

Oceniają przydatność zdobytej wiedzy

 

 

językowa

 

 


 

ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

Las  to  zbiorowisko  roślin, zwierząt  i  grzybów. Najważniejszymi  roślinami  w  lesie  są  drzewa.  Oprócz  nich  w  lesie  rosną  krzewy, paprocie  oraz  małe  rośliny  zielne. Las  stwarza  doskonałe  warunki  dla  zwierząt. Istnienie  lasów  jest  warunkiem  koniecznym  do  utrzymania  życia  na  Ziemi, dlatego  wszyscy  musimy  dbać, by  było  ich  jak  najwięcej.

            Lasy  to  jedno  z  największych  bogactw  naturalnych  Ziemi  ponieważ:

·        są  fabryką  tlenu ( jedna  dorodna  sosna  produkuje  w  ciągu  doby  1800kg  tlenu  co  wystarcza  do  oddychania  3 osób ),

·        pochłaniają  z  powietrza  duże  ilości  pyłów  i  szkodliwych  substancji, dzięki  czemu  oczyszczają  powietrze,

·        zatrzymują  duże  ilości  wilgoci  oraz  wody  pochodzącej  z  opadów, co  często  zapobiega  powodzi,

·        w  czasie  upałów  w  lesie  jest  chłodniej, a  podczas  mrozów  cieplej  niż  na  otwartej  przestrzeni,

·        gęstwina  drzew  hamuje  podmuchy  wiatru,

·        rośliny  leśne  wydzielają  specjalne  olejki, które  zabijają  drobnoustroje  chorobotwórcze,

·        niektóre  rośliny  służą  ludziom  jako  pokarm,

·        drzewa  dostarczają  drewna – surowca  do  wytwarzania  papieru, mebli  i  innych  przedmiotów  potrzebnych  ludziom.

 

NIEPRZEMYŚLANA  DZIAŁALNOŚĆ  CZŁOWIEKA  CZĘSTO  POWODUJE  JEDNAK  UJEMNE  SKUTKI  DLA  ŚRODOWISKA  A  CO  ZA  TYM  IDZIE  I  DLA  NAS  SAMYCH

 

Oto  przykłady:

 

·        Do  spalenia  4  torebek  z  plastiku  zużywa  się  tyle  tlenu, ile  potrzebuje  jeden  człowiek  do  oddychania  w  ciągu  jednej  doby.

·        Zużyte  opakowania  jednorazowe  zajmują  już  prawie  połowę  miejsca na  wszystkich  wysypiskach  śmieci.

·        Produkcja  1000 kg  papieru  wymaga  1700 kg  drewna, około  2500 litrów  wody  i  dużej  ilości  energii. Ta  sama  ilość  papieru  wyprodukowana  z  makulatury  wymaga  tylko  1500 litrów  wody  oraz  o  połowę  mniejszej  ilości  energii.

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

Oblicz  działania  i  wpisz  je  w  odpowiednie  miejsca  tabeli, a  dowiesz  się  jaką  nazwę  nosi  proces, w  którym  ze  starych  wykorzystanych  już  przedmiotów  odzyskuje  się  surowce  wtórne  i  produkuje  nowe, pełnowartościowe  przedmioty.

 

 

 

148

 

 

1096

 

322

 

159

 

187

 

1915

 

137

 

3426

 

5000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5310                           1230                        248                           843                                400

 -310                         - 134                    - 111                      - 521                        - 213

 

 

  G                                 E                          I                            C                            K

 

 

 

 

 

3891                        1943                        184                  598

- 365                    -    28                      - 36                       - 439

 

 

 

   N                           L                            R                           Y

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 3

 

Wykonaj  dodawanie  sposobem  pisemnym. Wyniki  uporządkuj  od  najmniejszego  do  największego  i  odczytaj  hasło.

 

 

  212                                                               212

  113                350                  174                  132                  170                  438

  229                117                  221                  241                  216                  313

+564             +122               +314               +315               +332               +242

 

 

 

 Y                     O                  D                    A                     P                   D

 

 

HASŁO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonaj  dodawanie  sposobem  pisemnym. Wyniki  uporządkuj  od  najmniejszego  do  największego  i  odczytaj  hasło.

 

 

  212                                                                 212

  113                  350                  174                  132                  170                  438

  229                  117                  221                  241                  216                  313

+564               +122               +314               +315               +332               +242

 

 

 

   K                   S                   T                    L                       O                   I

 

 

HASŁO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonaj  dodawanie  sposobem  pisemnym. Wyniki  uporządkuj  od  najmniejszego  do  największego  i  odczytaj  hasło.

 

 

                                                 212

                          174                  132                  170                  438                  350                                         221                  241                  216                  313                  117

                        +314               +315               +332               +242               +122

                       

 

 

                        K                  E                    L                       P                  S

     

 

 

HASŁO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Zostanę   STRAŻNIKIEM   PRZYRODY

 

METODY:

·        słowna ( rozmowa ),

·        oglądowe ( pokaz, obserwacja ),

·        działań  praktycznych (gra  dydaktyczna, układanka ).

 

FORMY:

·        zbiorowa,

·        indywidualna  jednolita  i  zróżnicowana,

·        grupowa  zróżnicowana,

 

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE:  prace  plastyczne  wykonane  dnia  poprzedniego, farby, łamigłówka  matematyczna, gra  „Zostanę  Strażnikiem  Przyrody”, rozsypanka  sylabowa.

 

CELE  OGÓLNE:

·        rozwijanie  umiejętności  wypowiadania  się  na  określony  temat,

·        utrwalenie  pojęć  związanych  z  ochroną  środowiska,

·        doskonalenie  techniki  rachunkowej  w  zakresie  dodawania  i  odejmowania  sposobem  pisemnym.

 

ZAPIS  W  DZIENNIKU:  Ozdabianie  technikami  malarskimi  pracy  wykonanej  z  masy  papierowej. Zdawanie  egzaminu  na  Strażnika  Przyrody  z  wykorzystaniem  gry  o  tym  samym  tytule. Pisanie  z  pamięci  zdań  charakteryzujących  przyjaciela  przyrody.   Dodawanie  i  odejmowanie  sposobem  pisemnym – ćwiczenia.

 

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

 

 

Cele  operacyjne

Warunki  pobudzające  do  aktywności

Czynności  uczniów

Obszary  aktywności

Ozdobi  swoją  pracę

Przedmioty  wykonane  z  masy  papierowej  dnia  poprzedniego

Według  własnego  projektu  ozdabiają  farbami  wykonany  przedmiot

plastyczna

Powie  jaki  jest  temat  dzisiejszych  zajęć

Załącznik  nr 1

Wykonują  obliczenia  matematyczne , układają  sylaby  we  właściwej  kolejności  i  odczytują  hasło

matematyczna

Zostanie  STRAŻNIKIEM  PRZYRODY

Załącznik  nr2

Biorą  udział  w  grze  „ZOSTANĘ  STRAŻNIKIEM  PRZYRODY”

przyrodnicza

Ułoży  zdania  z  rozsypanek  sylabowych

Załącznik  nr3

Układają  w  grupach  zdania  z  rozsypanek  sylabowych  charakteryzujące  przyjaciela  przyrody. Poszczególne  zdania  naklejają  na  gazetkę  tematyczną  i  zapisują  z  pamięci  w  zeszycie.

językowa – przyrodnicza

Wypowie  się  na  temat  całego  dnia  pracy

 

Dokonują  samooceny  swojej  aktywności 

językowo - przyrodnicza

 

ZAŁĄCZNIK   NR 1

 

Wykonaj  obliczenia. Wyniki  ułóż  w  ciągu  rosnącym  i  odczytaj  hasło.

 

 

                     252                    334                 

 900              112                    362                      153      1000          1451

  -32          + 347                 +   205                   -127                   -   83           -432

                       

 

ŻNI            STA                  KIEM                    ZO                PRZY              DY

 

 

 

 

 

    243                         521                            

    251                         243                             984

 +373                     +157                         - 263

 

 

STRA                       RO                               NĘ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

ZOSTANĘ  STRAŻNIKIEM  PRZYRODY

 

Gra  przewidziana  jest  jako  próba  skłonienia  uczestników, w  szczególności  dzieci, do  podejmowania  decyzji, których  skutki  mogłyby  mieć  wpływ  na  stan  środowiska. Jest  to  równocześnie  próba  skłonienia  grających  do  brania  współodpowiedzialności  za  środowisko  przyrodnicze  i  to  co  wokół  nich  się  dzieje.

Zakładamy, że  przeprowadzany  jest  konkurs  na  stanowisko  Strażnika  Przyrody, który  polega  na  podjęciu  szeregu  decyzji  w  potencjalnie  konfliktowych  sytuacjach. Osoba, która  poprawnie  odpowie  na  wszystkie  pytania  otrzyma  stanowisko  Strażnika.

Gra  przeprowadzana  jest  na  zasadzie  testu  wyboru, nie  jest  jednak  sprawdzianem  wiadomości. Test  skonstruowany  jest  z  prostych  pytań  opisujących  prawdopodobne  sytuacje. Uczestnicy  nie  otrzymują  własnych  zestawów  pytań  i  odpowiedzi, lecz  prowadzący  odczytuje  głośno  kolejne  pytania. Odpowiedzi, napisane  na  dużych  kartkach, są  przyczepiane  do  ściany (w  odległości  około  2m)   lub  pokazywane  są  przez  osoby  służące  pomocą ( wówczas  zabawę  można  przeprowadzić  w  terenie ). Zadaniem  grających  jest  ustawienie  się  przed  właściwa  odpowiedzią. Osoba  wybierająca  odpowiedź  błędna  odpada  z  konkursu. Dopuszczalne  są  również  dyskusje  podczas  podejmowania  decyzji.

 

KONKURS  NA  STANOWISKO  STRAŻNIKA  PRZYRODY – TEST

 

1.      Spotykasz  na  terenie  rezerwatu  kogoś, zrywającego  pospolite  kwiaty.      Co  robisz ?

a)      grzecznie  prosisz  by  tego  nie  robił,

b)      pokazujesz  mu  gdzie  rosną  rzadsze  gatunki,

c)   robisz  awanturę   i  wyrzucasz  z  rezerwatu.

 

2.      Widzisz  człowieka  który  zbacza  ze  znakowanego  szlaku. Co  robisz ?

a)      nie  zwracasz  na  niego  uwagi,

b)      każesz  mu  wracać  na  szlak  i  opuścić  rezerwat,

c)      tłumaczysz  dlaczego  trzeba  chodzić  znakowanymi  szlakami.

 

3.      Ktoś  pyta  czy  Cię, czy  może  zrobić  zdjęcie  ptaka  wysiadującego  jaja  na gnieździe.  Co  odpowiadasz ?

a)      zabraniasz  tłumacząc, że  to  przeszkadza  w  lęgach,

b)      pomagasz  wyciąć  krzaki, aby  było  lepiej  widać,

c)      odbierasz  aparat  fotograficzny.

 

4.      Turysta  chce  szkolić  psa  na  terenie  rezerwatu. Jak  reagujesz ?

a)      wzywasz  Straż  Leśną,

b)      pozwalasz  mu,

c)      tłumaczysz, że  psy  straszą  dzikie  zwierzęta.


 

 

5.      Dziecko chce na  terenie  rezerwatu  puszczać  latawca. Pyta Cię o pozwolenie.

a)      oferujesz  mu  lepszy  sznurek  do  trzymania,

b)      zezwalasz, bo  zwabi  to  rzadkie  gatunki  ptaków,

c)      nie  zgadzasz  się, bo  to  płoszy  zwierzęta.

 

6.      Ktoś  chce  spalić  suche  drewno  z  terenu  rezerwatu:

a)      chcesz  drewno  sprzedać, aby  zarobić  pieniądze,

b)      zostawiasz  suche  drewno  dla  owadów  i  grzybów,

c)      wolisz  zostawić  je  na  własne  ognisko.

 

7.      Spotykasz  rodzinę  robiącą  piknik  niedaleko  gniazda  rzadkiego  gatunku  ptaka . Co  robisz ?

a)      prosisz, aby  odeszli  gdy  skończą,

b)      wzywasz  policję,

c)      grzecznie  nakazujesz, odejść  jak  najszybciej.

 

8.      Ktoś  chce  uzyskać  rzadki  gatunek  kwiatu  z  rezerwatu  do  swojego  ogrodu:

a)      sprzedajesz, bo  potrzebujesz  pieniądze  dla  rezerwatu,

b)      ponieważ  jest  to  zabronione  radzisz  sadzić  rośliny  ogrodowe,

c) proponujesz, aby  sam  sobie  wykopał.  

 

ZAŁĄCZNIK  NR 3

 

GRUPA 1

NIE

BĘDĘ

NISZCZYŁ

DRZEW,

KRZEWÓW

I

ZRYWAŁ

KWIATÓW

NA

BUKIETY,

ABY

ROSNĄC

W

NATURALNYCH

WARUNKACH

MOGŁY

CIESZYĆ

RÓWNIEŻ

INNYCH.

 

 

 

GRUPA 2

POSADZĘ

NA

BALKONIE

LUB

W

OGRODZIE

KWIATY

I

ZIOŁA,

ABY

ZWIĘKSZYĆ

MIEJSCE

DO

ŻYCIA

DLA

POŻYTECZNYCH

OWADÓW.

 

 

 

GRUPA 3

BĘDĘ

UNIKAŁ

ZAKUPU

PRZEDMIOTÓW

JEDNORAZOWEGO

UŻYTKU,

NAPOJÓW

W

BUTELKACH

PLASTIKOWYCH,

KARTONOWYCH

PUDEŁKACH

I

PUSZKACH

ALUMINIOWYCH.

 

 

GRUPA 3

ZORGANIZUJĘ

SEGREGACJĘ

ŚMIECI

I

RECYKLING

W

MOIM

DOMU,

ORAZ

POMOGĘ

ZORGANIZOWAĆ

RECYKLING

W

KLASIE

I

SZKOLE

 

GRUPA 4

W

LESIE

BĘDĘ

ZACHOWYWAŁ

SIĘ

CICHO,

PAMIĘTAJĄC

ŻE

JEST

TO

DOM

WIELU

MIESZKAŃCÓW.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRUPA 5

NIE

BĘDĘ

ŁAPAŁ

MOTYLI,

KONIKÓW

POLNYCH,

BIEDRONEK

ANI

INNYCH

ZWIERZĄT.

 

 

LITERATURA

1.   Bates M. , Człowiek  i  jego  środowisko , PWN , Warszawa 1976

1.      Bubień A. , Ocena  środowiska  przyrodniczego  dla  potrzeb  nauczania , Geografia, IKNiBO , Zielona  Góra 1980/3

2.      Encyklopedia  Powszechna  PWN

3.      Gutowska H. , O  elastyczną  realizację  programu , w: Nauczanie  początkowe , Materiały  metodyczne  dla  nauczycieli , Kielce rok  szkolny  1981/82  nr 4

4.      Gutowska H. ,Wróbel T. , Metody , środki  i  formy  wprowadzania  uczniów  kl. I w środowisko  społeczne i przyrodnicze w: Oświata i wychowanie, NURT 1978/16

5.      Grzywak – Kaczyńska M., Testy w szkole, PZWS, Warszawa 1960,

6.      Jakowicka M., Nauczanie początkowe w koncepcji funkcjonowania szkół gminnych, w: Zbiorcza Szkoła Gminna, 1975 nr 3,

7.      Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982,

8.      Kaźmierski J., Regionalizm w nauczaniu biologii, Biologia w szkole 1971 nr 5,

9.      Kiszka J., Ochrona przyrody  i środowiska przyrodniczego człowieka w: Jak samodzielnie poznawać przyrodę, pod red. W. Stawińskiego, WSiP,         Warszawa 198,

10.  Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1971,

11.  Leszczyński S., Kształtowanie środowiska geograficznego przez człowieka w: Ochrona przyrodniczego środowiska człowieka pod red. W. Szafera, PWN Warszawa 1973,

12.  Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970,

13.  Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1975,

14.  Suczomliński W., Oddaję serce dzieciom WSiP, Warszawa 1978,

15.  Wroczyński R., Pedagogika społeczna PWN Warszawa 1979,

16.  Wroszyński R. Pilch T., Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1974,

17.  Wujek P., Podstawowe pojęcia pedagogiki, w: pedagogika Podręcznik Akademicki pod red. M. Godlewskiego, PWN, Warszawa 1978,

19.  Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, PZWS, Warszawa 1968

 

Szkoła Podstawowa nr 5
w Wolsztynie
ul. Żegockiego 26
64-200 Wolsztyn
tel. 68 384 21 58

Formularz kontaktowy
Osób online: 1
stat4u

Szkoła Podstawowa nr 5 w Wolsztynie www.sp5wolsztyn.pl 2015 - 2024.
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach,
pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia" .